'Jong & Veelbelovend'

KLIK HIER VOOR DE CD OP I-TUNES

Tijdens de tournee van Chez Brood waar ik bandleider was begon ik met de muzikanten vóór en ná de soundcheck liedjes van mijn eerste bandje Streetbeats te spelen, en van het een kwam het ander. Want toen we het over The Vault van Prince hadden, vertelde ik over mijn 'Catacomben': honderden eigen liedjes uit de vorige eeuw, sommige al bijna veertig jaar wachtend op opname, vastgelegd als demo op cassette, 19cm tape, minidisc of DAT. Ik koos de elf beste die we bewerkten en instudeerden, plus twee nieuwe liedjes en één vertaling: My way. Met nieuwe teksten, want de meeste waren in het Engels.

1. AAN DE OVERKANT
Als On the other side al op een livetape najaar 1982 tijdens de tournee met de Toekomst en Fay Lovsky. Vintage Jan Rot, die net te laat kwam voor het album Single, en te vroeg voor Rot & Roll. In 1985 nog eens echt uitgewerkt op demo met lekkere partijtjes die we zo konden overnemen. Ik had altijd een zwak voor dit lied en ben blij dat ie alsnog het levenslicht ziet.

2. GENADE
Zelfde periode, zelfde verhaal. Toen heette het 'Can't believe' (that your are gone). Had al eens een vertaling gemaakt met als strekking 'Neem mij weer in genade aan' - maar ik ben een beetje uit de scheidingsliederen gegroeid en over vreemdgaan zingen hoef ik al helemaal niet - dus is de titel gehandhaafd maar nu als strekking : 'ik wil alleen nog maar met jou' want zo word je samen oud. Voor de coupletten vond ik een nooit gebruikte tekst waar ik nog een tijdje met Boudewijn de Groot aan werkte, maar die kon niet tegen de zin 'de hemel is het Huisje Weltevree'.

3. POLKA MAZURKA
Begin jaren 80 stuurde ik dit als inzending voor het Eurovisie Songfestival, met als beoogd zangeres Bonnie St Claire. Gewoon een cassette huiskameropname van mij achter de piano en dan verbaasd zijn dat je er nooit iets van hoort (alsof iemand daar doorheen kan luisteren). In 1983 zette Ton van der Meer het op zijn elpee Eindelijk Vrij, maar met een aangepaste tekst door hem en Bart Chabot: Pret op Jamaica. In de jaren 90 maakte ik een nieuwe demo met uitgewerkt arrangement naar het origineel. Voor #stopdetijd gingen we daarvan uit, maar vlak voor de opname veranderde ook ik de tekst, waardoor het niet meer over een verloren vakantieliefde gaat, maar over mij als kind. 'Met prik en een kano onder de piano', luisterend hoe moeder de Polka mazurka van Chopin speelt met bijkomende gedachten. Omdat de Poolse dans in driekwart is, doen wij dat ook twee keer een maatje, met hulde aan de jongens, want zo eenvoudig is dat niet. Op de foto achter mij van links naar rechts: Jaro Bellekom (bas), Eddie van Dongen (drums) en Laszlo Versteeg (gitaar)

4. IK WIL DOOD
Tekst uit de jaren 90, muziek is al uit 79, maar dan is het nog een romantische ballade 'Is it love.' De Rotjes begrijpen dit lied niet helemaal, maar als ik vertel dat het al ver vóór hen geschreven is, en daarbij in kunst de 'ik' iemand anders kan zijn, mag het uiteindelijk. Fijn koortje om te doen en let op het geweldige loopje aan het eind dat over de akkoorden heen fietst.

5. BOVENSTE BESTE BELGEN
Een nieuw lied. We wonen nu twee jaar in Antwerpen en ik blijf me verbazen. Volgens mijn vrouw en oudste dochter vinden Hollanders dit leuker dan Belgen, dat gaan we binnenkort merken, als ik er een clipje bij maak. Maar elke morgen als ik op de bakfiets de Rotjes naar school rij, zingt het door mijn hoofd: 'Verkeer is op z'n zachtst gezegd chaotisch, maar stoppen voor de zebra doen ze goed"

6. ZOMERSINGLE
Als Single in Summer al een live-hit voor de Streetbeats, maar er zat een compositiebug in, die ik nooit wist op te lossen. Nu wel. We houden gewoon een maat in, en het couplet is meer parlando. Fijn clipje door Malik Besseghir mikte op een regenachtige zomerhit, maar God of de Profeet verhoorde mijn schietgebed, waardoor het toch nog een prima zomer werd, met voor mij de commerciële nadelen van dien :-)

7. STOP DE TIJD
'Stop the time for twenty ages' zong ik op een Fostex-demootje uit 1983 met als titel Forever in Love en daar was niks mis mee. Moest flink opboksten tegen mijn soepele falset uit die tijd, maar ik weet nu wel beter hoe en waarover ik zing. Mooi werk ook weer van de jongens, we klinken als een hecht bandje, en dat waren we natuurlijk ook geworden met vijf keer in de week spelen. Er zijn zeker plannen om in de toekomst meer samen te gaan doen.

8. IK BEN PAS 17
Het origineel uit de jaren tachtig komt uit een nooit uitgebracht project Tienerklanken, vol rare campliedjes. Daar is de ik een licht onnozel jong van 17 – 'met heel mijn hart was ik verliefd op Marionne, en nu het uit is voel ik dan ook heel veel pijn' – maar door de tekst naar een man van 58 te vertalen die in de spiegel naar zichzelf zoekt zijn we daar van verlost. Met clipje uit ons nieuwe huis... Het einde had ik niet aan de jongens en de technicus verklapt, alleen gezegd: "Als ik aan het eind iets onverwachts doe, stop dan niet met de opname..." En zo ging het. Het slot van Maantje Piet na het clipje was helemaal een cadeautje: 'Gaattut vader?'

9. MAG IK WEG
'Zo niet onze beste dan toch meest veelzijdige songsmid' schreef OOR's Harry van Nieuwenhoven ooit over mij, en bij een track als deze knik ik dan instemmend, want aan valse bescheidenheid doen we niet. Al is dat geile basloopje natuurlijk gewoon gejat van de Lambada. Het lied stamt uit 1994, en stond elk album wel weer op de longlist; ook hier zat een bug waardoor ie afviel: het refrein kwam pas na twee coupletten. Nu komt ie gewoon na het eerste couplet, en lopen ook de instrumentale stukjes beter door. En nog twee veren in mijn eigen reet voor de dubbele accordeonpartij op mijn nieuwe oude Hohner Concerto, waar ik nooit meer van ga scheiden.

10. WAAR IS IEDEREEN NAAR TOE
In mijn tijd met Roy & Martin Bakker midden tachtig heette dit Why has everybody gone, later heb ik hem vertaald en nog eens aan André Hazes gegeven, maar die schreef liever zijn eigen teksten. Ook hier vlak voor de opname veel nieuwe regels, want inderdaad, 'Met elke selfie die ik maak, is het diep van binnen raak' dat had je toen nog niet. Grappig genoeg kwam ik pas daarna de foto tegen die nu op de hoes staat, waarbij Daan een maand of twee eerder vastlegde hoe ik mezelf vastlegde met een eindeloze weg achter me. Die weer is gebruikt als digitaal singlehoesje.

11. IK MIS JE
Ook Ik mis je was een liefdesliedje uit de jaren negentig, bewerkt naar het wegvallen van een vriend. 'Mijn prikbord wordt een kerkhof, zo boven mijn bureau...' Mocht een enkele luisteraar hier gaan vermoeden dat het een conceptalbum is, met een verhaal - correct, maar met mijn onderlaag zul ik je niet vervelen.

12 GROTE KLOKKEN
Stond in demovorm al op een verzamelcd ter nagedachtenis aan de Amsterdamse travodiva Hellun Zelluf uit 1983. Ooit geschreven in opdracht van een KRO TV-show. Deze versie is vrijwel identiek, maar ik wou hem graag nog eens doen met echte drums.

13 SINDS CRUIJFF
Op 24 maart ging er een rilling door Nederland, toch nog onverwacht ontviel ons een van de grootste landgenoten. Zeker voor iemand van mijn generatie, die hem regelmatig had zien spelen. Zo'n man die al je hele leven meegaat – ik had lang een Ajaxpetje waar hij een handtekening op zette toen ik ze opzocht in het trainingskamp in Drenthe 1971. 's Nachts kon ik niet slapen, en de volgende morgen schreef ik dit lied en zette het meteen op YouTube. Voor deze plaat was het een mooie opmaat naar My way.

14 IK WAS (my way)
Ik vertaalde hem voor onze Elvis avond in Carré, januari 2015. Eigenlijk met de bedoeling dat Thé Lau hem zingen, maar die moest afzeggen, ging al te hard achteruit. Eddy Ouwens oftewel Danny Mirror deed het in zijn plaats schitterend, maar het leek me ook fijn om hem zelf op plaat te zetten. Niet dat ik het einde voel naderen, maar beter mee verlegen dan om verlegen. Frank Sinatra zong na zijn versie ook nog bijna twintig jaar door. Met de band hadden we hem elke avond gespeeld als zwanenzang van Brood, maar dan in het Engels. Het Franse origineel Comme habitude (zoals gewoonlijk) heeft er qua tekst niets mee te maken, ook ik blijf dicht bij Paul Anka's hertaling.

Heel even was de werktitel Oud & Versleten, als tegenhanger/ aanvuller op Jong & Veelbelovend maar #stopdetijd dekt de lading beter. Op de achterkant zie je de jongens met Streetbeats-attributen, zoals J&V met een Streetbeats-demo eindigt. En zo is opnieuw de cirkel mooi rond. De opnames vonden zomer 2016 plaats in Het Gemengd Bedrijf te Limmen. Techniek Harm Timmermans, mix en mastering door de baas zelf: Frans Hendriks.

CD verkrijgbaar via iTunes, na afloop van optredens of klik hier voor de Rotshop. 10 euro ex porto.

naar huis>