'Nieuw op 1" is de derde cd van An & Jan, met 13 her en ver-taalde nummer 1 hits. Marjolein, Jakob, Jan & Jan worden als bij de Nachtliedcd bijgestaan door Leon 'broer van' Klaasse op drums en Hein Offermans op bas. Muzikaal leider Jakob heeft tot aller vreugde zijn partner Sandra Mirabal ingezet voor wat klarinet en percussie. De mix werd verzorgd door Frans Hendriks in Zeezicht studio, de opnames waren in de E Sound,devoormalige Dureco.

01. VAN TOP TOT TEEN (This strange effect) "Jij hebt een vreemd effect op mij, dat bevalt me," hoorde ik ooit een vertaling en dat is volkomen correct. Maar dan blijft het voor mij Dave Berry, en die moet achter het gordijn blijven. Vandaar deze tekst. Anders en toch hetzelfde. In Engeland een van Berry's kleinere hitjes, in Nederland zijn grootste. Geschreven door Ray Davies.

02. IK HEB JOU, LIEF (I got you, babe) Niet de door ons gevolgde originele versie van Sonny & Cher was de nr 1hit, maar de reggae-remake van UB40 met Chrissie Hynde. Als hij maar 1 heeft gestaan. Tijdens het zingen kwamen wij erpas achter hoe de Ramses-zinnen uit 'Pastorale' hier vandaan komen.In de fade was het dan ookerg verleidelijk om 'Ik heb je lief, zo lief...' te zingen, maar dan werd het meteen cabaret. Op de basklarinet onze Nachtliedtrofee Sandra Mirabal. De originele tekst, twee jongeren die niet serieus worden genomen, ismet de tijd meegegroeid en omgedraaid: "Men denkt dat jeugd de toekomst heeft, niet wie jeugd overleeft"

03. ALS HET ZOMER WORDT (In the summertime) De zomerhit van 1970, door eendagsvlieg Mungo Jerry, een Onemanjugband als het moest. Nooit veel van de tekst verstaan, alleen het zomerse gevoel telde. Inmijn herinnering was het plaatje altijd zolang en ikbegrijp nu waarom: na tweeminuten was ie te kort,dus hebben ze hemergewoonnog een keer achteraan gezet, met een knallende bromfiets ertussen. In de studio wilden we dat anders oplossen, maar zo was het toch het leukste. Ook wij hebben dus maar een keer gespeeld,maar wij zeggen het erbij: 'Ben je lief, ben je leuk, komerbij,webeginnen weer vooraan." Realiseer me nu dat ik op het labeltje als componist Mungo Jerry heb opgegeven terwijl de goede man dacht ik Ray Dorsett heet.

04. DENIS (Denis) De hit was van Blondie, het liedje van Randy & the Rainbows, een doowopgroepje uit de jaren 50. Daar nog Denise geheten. Mijn eerste idee was 'De Bie', met een ode aan meneer Wim, maar opnieuw veel te cabaret. Bovendien ken ik een jongen die Denis heet, toch al geboren voor maart 1978, dus die kan zich nu ook in het Nederlands laten bezingen. Debby Harry zingt na de brug alles in minder soepel Frans, wat ik half had aangehouden in "Denis Denis, we doen het op z'n Frans, Denis Denis, een vlakke lands romance" of zoiets, maar ach, het waarom moet je er bij vertellen en dan is het niet goed. De zin: "Ik scheer je naam al in mijn schaamhaar als tattoo" lijkt me een verrijking van het Nederlandse lied. En Marjolein zingt hem mooi kauwgumkauwend op afstand, want dit meisje bedenkt het allemaal wel – "mag ik die zuigzoen overdoen?" – maar komt vast niet in zijn buurt.

05. SAN FRANCISCO (you better wear etc) Ik was negen en ging mijn eerste singletje kopen. Maanden gespaard (4 gulden 25.) en dacht dat het Let's spend the night together van de Stones zou worden, al was die al wat ouder. In de platenwinkel (winkelgalerij in Zandvoort, iets met discohoek?) ging ik nog eens langs de bakken, toen er een jongen binnenkwam met lang haar, zonnebril en een paars ribfluwelen pak die recht naar de kassa liep en vroeg om 'San Francisco' van Scott McKenzie. Zo'n jongen, dat moest wat zijn! Dus liep ik ook naar de kassa en vroeg om Sen Frensisco van eh... wat hij net zei." Thuis lachte mijn grote broer me uit: "Scott McKenzie? Dat is voor hippies, snuggere heintje!"
Dat is het lied nog steeds. Maar waar zijn ze gebleven?

06. AANBIDDER (I'm a believer) Mijn zusje was op de Monkees. "He he de Monkees, de Monkees zijn zo goed, alleen die kleine Davy poept altijd in zijn broek," plaagden wij, want de Monkees ja, dat was kinderpop. Mijn zus was niet op zanger Davy Jones maar op drummer Mickey Dolenz. Omdat Ringo Starr bij de Beatles een liedje mocht zingen, mocht de drummer van de na-apers het ook. Laat dat net dit beste lied uit hun geschiedenis zijn. Geschreven door Neil Diamond. Hij zat al in de vorige An & Jan toer, maar we moesten hem echt opnemen.

07. WILLEM RUYS (Sloop John B.) De enige nummer 1 hit van de Beach Boys in Nederland was deze bewerking van een stokoude traditional, die, ik dacht over een Iers schip ging, inderdaad de sloep Jan B. Voor onze bewerking heb ik een van de tochten van de Willem Ruys genomen, het legendarische stoomschip dat werd gebruikt om 'Ons Indië' te repatriëren. Ik zat als baby'tje van enkele maanden op de laatste tocht van de Willem, voorjaar 1958. Beachboy Jakob zingt alle partijen op het plaatje.

08. DE JOKER Een klein hitje in de jaren 70 kwam Steve Miller 14 jaar later alsnog op 1 dankzij een tv-reclame. Het was meteen duidelijk dat deze naar onze Andere Jan ging, immers als joker inzetbaar. "Poppie doppie poppie doppie tot je smacht, oe wie denk je dat ik vierendeel vannacht?" Het rolt hem soepel de keel uit!

09. DANKZIJ MIJN MAN( Stand by your man) Een paar maanden geleden stond de Tammy Wynette's grootste hit aangekondigd als "Blijf bij je wijf!" Ik kreeg toen vrijwel meteen een vertaling van iemand met die titel en dan is de lol er af. Ik vond het toch al een beetje plat, al klopte de stand-man met blijf-wijf mooi. Maar je gaat nadenken. Tammy schreef deze tekst zelf, en zet je niet in een lied wat je graag zou willen, het tegendeel van wat je denkt? Vandaar i.p.v. de mantel der liefde van "he's just a man" de harde waarheid: "Dankzij mijn man zit ik nu vol frustraties, bel stichting Korrelatie, echtgenote uit de gratie!"

10. LEVE DE LIEFDE EN DE LOL (Without a worry in the world) Rod McKuen schreef dit lied niet zelf, het is zijn vertaling van een Georges Moustaki klassieker. Met een andere tekst en zinsbouw. Ik heb me helemaal aan Rod gehouden. Het duurde lang voor ik eenzelfde voorrijm had gevonden als de drie WWW's, eindeloos in de auto mee gestoeid. Zet al je zorgen in de zon en zo. Deze kwam tijdens het schilderen van mijn kantoortje, en dan begrijp je niet waarom je daar niet meteen op was gekomen. Ik gebruik steeds vaker mijn aanstelstem, met rochel en gruis, en waarom niet. Als ik Elvis en Rover voorlees doe ik dat ook nooit gewoon.

11. HALLO MARJOLEIN (Hello Mary Lou) Er bestaat eemn jaren 60 vertaling: "Hallo Marylou, ik hou van jou en hoe!" Behalve Marylou Busch ken ik geen Marylou's en een vertaling begint met de naam. Niet zo moeilijk in dit geval. De coupletten beschrijven nu de kant van het meisje, min of meer in ontmoeting met een jongen als Ricky Nelson. De refreinen zijn zijn echo.

12. DROOMPAAR (True love). Bing Crosby en Grace Kelly zongen dit lied in de film High Society, (de musical-remake van de filmklassieker Philidalphia Story met Kate Hepburn en Cary Grant.) Het lied uit 1956 bezingt twee geliefden op honingmaan, oftewel de witte bruidsweken. In 2006 dus de viering van een gouden huwelijksfeest. Als dat geen mooie toegift wordt?! Het plaatje stond overigens pas in 1957 op de eerste plaats van de nederlandse hitparade. (Let op de bas van Hein Offermans in het eindloopje.)

13. GOUWE OUWE (Wooly Bully) "Annie, zei Jannie, een nummer 1 toernee, met goud van oud is dat jouw idee?" Net als op An & Jan Grootste hits deel II in "de Maat is vol" (the beat goes on) bezingen An & Jan hun eigen plaatje. Het oorspronkelijke verhaal van Netty en Hetty is daarmee gesneuveld. Een wooly bully is min of meer een nerd. De werktekstversie voor An & Jan was Dopie Jopie. Maar die kwam niet goed. Tegen An & Jan-traditie is het intro weggeknipt, maar dat viel niet te winnen van Sam the Sham.

 

Jammer hè, die 30seconden fragmenten? Gelukkig is de cd voor 12 euro (inclusief verzendkosten!) te koop in de rotshop!

Klik hier voor het touroverzicht en de geschiedenis van An + Jan

Klik hier om de cd te bestellen. (Op naar de Rotshop)

Terug