AN + JAN GAAN LANDELIJK CD!

'

 

An + Jan spelen hun countrytour een keer of 40 tussen februari en mei , klik hier voor SPEELLIJST

KLIK HIER VOOR DE TEKSTEN van de LANDELIJK-CD

1. GODDANK VOOR HET PLATTELAND (thank God I'm a countryboy). "Vond jij John Denver vroeger ook zo erg?" "Man..." Het was een spontaan studio-dialoogje tijdens de opname van de zangpartij, en het is ondeugend genoeg blijven staan. Maar wat een lekker lied eigenlijk...

2. MIJN NAAM IS MIEN (a boy named Sue). Geschreven door de briljante Shel Silverstein, ook de man achter Sylvia's Mother van Dr.Hook, kleeft het lied vooral aan Johnny Cash in zijn San Quentin-opname onder (af en toe ingeschoven) bijval van gevangen. In de radioversie met censuurpiep voor son of a b***h. Jan: "Het leek bijna onmogelijk qua vertalen, maar ik ben begonnen met de kernzin: "My name is Sue, how do you do?" Na de combinatie Mien/ Lang niet gezien" weet je dat het verder goedkomt." Het speelse gitaartje is van gast Cok van Vuuren.

3. PAULINE (Jolene). Zelfgeschreven liedje van Dolly Parton waarmee ze in Nederland doorbrak. Bij een steekproef onder dames begon bij het noemen van de titel iedereen onmiddellijk te zingen, maar op de tekst had geen van zessen ooit gelet. Ontroerend om dit prachtige verhaaltje van deze even dappere als machteloze vrouw in het Nederlands te horen. En het klinkt of het altijd van Marjolein is geweest.

4. WEER SAMEN IN ZEE (Together again). Oude hit van Buck Owens, bij ons bekender in de versie van Emmylou Harris van de prachtcd Elite Hotel. Daaruit komt ook de pianosolo van Jakob, in het tweede rondje vervangen door die van Ray Charles op het al even bijzondere Modern sounds in Country Music.

5. GORKUM (Jackson) Lee Hazlewood en Nancy Sinatra scoorden in 1967 Nederland een opvolghit voor These boots are made for walkin. Wij kennen het ook van Johnny cash en June Carter. Het komische ruzielied werd geschreven door Jerry Leiber en Billy Ed Wheeler. Er zijn diverse plaatsen in de VS genaamd Jackson. Gorkum kan bij gelegenheidsoptredens eenvoudig worden omgetoverd tot Assen, Bakkum, Texel, Mokum, Haarlem, Dordrecht of vul maar in. Jakob Klaasse fluit en koort. En het tokkelgitaartje is van Jan R.

6. MERCEDES-BENZ (mercedes benz/political song) Op Wikipedia staat het complete verhaal van deze Oostenrijkse klassieker uiy achttienzoveel. Een jonge pater met een tekstje, de kerkorganist met een gitaar, en ziedaar de grootste kersthit aller tijden. Het lang verwachtte Wonderkind kan nog steeds op Jezus slaan, maar het wonder van de geboorte is groot genoeg. Als kerstkind zie ik denkbeeldig steeds mijn vader en moeder over mijn wiegje gebogen staan en in de studio sloeg bij Marjolein die vonk meteen over. Het ging in etappes voor voor ie droog op de band stond. Ik vind het een van de meest aangrijpende opnames waaraan ik heb meegewerkt.

7. BURGERMAN (ramblin' man). vanaf de vierde klas middelbare school (1974) was de Allman Brothers mijn favoriete band. Duane Allman was toen al dood, maar Dickey Betts kon ook wat. Ik zag hun midden jaren zeventig live in het sportpark Hilversum, waar ook Tim Buckley, Doobie Brothers. Die laatsten liepen nogal uit en omdat de Allmans niet korter wensten te spelen, verviel door tijdnood de set van Van Morrison. Onder het publiek ook, zo ontdekten we in de studio, Jan van der Meij! Ik ben enorm fan van Jans stem, en als ik met pensioen wil hoeft de naam An + Jan niet te worden veranderd.

8. HART VAN GOUD (heart of gold) Jakob Klaasse zingt en speelt de mondharmonica. Hollywood en Redwood werden Hilversum en Brunssum, respectievelijk televisie en kolenmijnstad. Gek genoeg het eerste lied pas van Neil Young voor An + Jan. Dat er maar meer moge volgen.

9. YIPPIEYAYEE (Rawhide) . De meeste cowboyliedjes waren al vergeven met als hoogtepunt Co hagendoorns Bonanza met de onsterfelijke zin "Rijden, schieten af en toe wat drinken, er is geen en'kle cowboy die daar niet van geniet..." Maar Rawhide bleek nog vrij. Een woord wat rollin' zou doen vergeten was niet makkelijk te vinden. In een eerste werktekst was rawhide Jong leer, zowel een letterlijke vertaling van 'raw hide' als een beschrijving van de opdrijvende cowboys. maar een beetje arty farty voor dit lied. Yippie ya yee kwam na maanden, en dat moet het zijn.

10. HOLLANDSE WALS (Tennessee Waltz) . Enige maanden terug aangekondigd als de Brabantse Wals, maar de klemtone van de Tennessee valt meestal op de tweede lettergreep en dan is Hollandse mooier. DE Engelse wals bestata echt en ligt qua muziek weer ten grondslag aan de Tennesseese. De hitversie van Patti Page begin jaren 50 gebruikte net als Les Paul & Mary Ford alleen het eerste couplet tweemaal. Ik vond dat toch wat jammer, en wou bovendien mijn platwalsen kwijt. Op een recente plaat laat Leonard Cohen haar in het tweede couplet "come dancing through the darkness" na veel drank en zo. Ook mooi.

11. ROT VOOR MIJ (oh lonesome me) . Don Gibson, blijkens Youtube een onooglijk menneke, maar met een waslijst mooie nummers. Fijnste versie in mijn oren is die van de Blue Ridge Rangers van John Fogerty.

12. HARTZEER (love hurts) De orkestband komt van de cd 'Rot voor Jou', mijn pretcd met vertaalde lievelingsnummers en dan ook de eerste serieuze stap naar mijn huidige baan. En de eerste samenwerking met Marjolein, want op zoek naar een Emmylou Harris voor mijn rol als Gram Parsons kwamen we uit bij de Berini's frontvrouw, die hier ook zelf de steel speelt. Al in de studio viel de grapnaam An + Jan. Ik ben het vergeten op de hoes te melden maar de gitaar is van Jan de Hont en peter van Straten speelt de bas. Leon en jakob deden toen ook al mee. Reden om hem opnieuw in te zingen waren een paar verbeterde tekstregels. Bovendien is Rot voor jou nergens te krijgen.

13. BRENG DE DODEN WEER TOT LEVEN (will the circle be unbroken) . Het origineel is meer dan 100 jaar oud al bestaat er ook een versie met een algemene tekst. De refreinen komen dan steeds tussen de coupletten door. Ik vond het mooier het lied te beginnen als het lijflied van de dode moeder en pas aan het eind de kinderen en verwanten dit in herinnering te brengen. Ik verwacht dit nog wel eens tegen te komen op een begrafenis...

14. WILHELMUS (nieuwe tekst) . Over de hele wereld een oudjaars/afscheidslied, maar in Nederland vooral bekend als Wij houden van Oranje, met op alle gebonden noten een lettergreep. Te jammer voor dit mooie oud-Engelse gedicht van Burns op een oude Schotse melodie. De vertaling is vrij letterlijk. Auld lang syne betekent op alles uit het verleden...

Nou, in de theatershow zijn zo nog tien nummers die erop hadden gemoeten, maar dat gaat nu eenmaal niet. Mocht u meer dan 30 seconden per liedje willen horen: hij is 12 euro inclusief porto via de Rotshop (bij meerdere maar 11) of 10,- na afloop van de voorstelling. Klik hier voor Rotshop!

 

Terug