Janshoek

Email: jan@janrot.nl

Zonder of met regelmaat, net hoe zijn hoed staat, tikt Jan Rot hier op waar hij zin in heeft. Klik hier voor MAANDAGDAANDAG, de log van vrouw Daan.

(laatste verhaaltje eerst.) OUDERE JAARGANGEN ONDERAAN

NB Kijk ook op : ROTLAND. Zonder kader: kopieer deze link: http://rotland.blogspot.com/

BL:OG IN OMGEKEERD CHRONOLOGISCHE VOLGORDE VAN 2009-2010.

 

 

1 januari 2009

"Insgelijks! Insgelijks" snerpte Jules Deelder dertig jaar geleden op een oudjaarsnachtconcert in de Haagse nachtclub de Toys waar hij en mijn Streetbeats stonden. Ik hou van nieuw jaar. De kick van een nieuw schriftje. Vannacht om 23 uur nog rekeningen en kerstfacturen zitten opmaken en betalen, een oliebol bij de hand en op repeat mijn laatste afgeronde klusje van vorig jaar, een vertaling van "Three Sisters" van The Nits. De winnaar van de Okapi Liedprijs bepaalt immers zelf (in overleg) zijn prijs, en Henk Hofstede vroeg hier een Nederlandse tekst op. Het duurde even voor ik iets moois had voor de kernzin "Frightened by the world", maar het is een van mijn beste zinnen van vorig jaar geworden. (Die ik nog even voor me hou, want Henk is dacht ik met vakantie en in dit geval doe ik niets zonder de goedkeuring van de componist.) Kreeg van de weeromstuit ontzettend zin om weer eens eigen liedjes te maken, en met dat voornemen wandelde ik kwart voor 12 naar boven om mijn hartjes te wekken voor de piew piew en de 'spanje' zoals Rover de feestdrank noemt, een fles Dom Jip & Janneke en een echte die wij om zes uur al hadden opengemaakt voor een eerste glas, dan had Daan er ook nog wat aan.
Wolf lijkt na zijn eerste jaarwisseling meteen ouder. Hij is nu toch van vorig jaar. Het vuurwerk kwam in Ossendrecht niet erg van de grond en om twintig over 12 kon iedereen op een oor en ben ik de Top 2000 live gaan kijken. Even tijd-ijken.
Ik sla op tv bijna alles over, maar zo hard gaat de tijd ook weer niet. Van afsluiters Boudewijn de Groot, de Dijk en Lee Towers had tien of twintig jaar geleden ook niemand vreemd opgekeken.
Daan heeft als eerste daad vanmorgen de kerstboom buiten gezet en ik heb het An & Jan Kerstfeest affiche in de kamer vervangen door de Top 100. Nu Janshoek weggeknipt tot feb 2008 en fotootje gemaakt. Er is iets bijzonders mee. Ziet u het?

----------------- 2008

8 januari GROETEN UIT DE STUDIO!

Groeten vanuit de studio in Weesp. Drie maal raden welk liedje we aan het inzingen zijn. (Niet Hotel Eldorado)

5 januari (0:04) Gortdroog (weinig voorvocht)

Vanwege onze musical "de palingvissers" dit najaar, volgen wij natuurlijk allemaal de Palingsoap van de TROS, maar dat kun je geen werk noemen, dat doen we voor ons plezier. Mooi volk is het. Gortdroge humor. Kijk de scene uit aflevering 2 waarin Jan Keizer in een potje scrabble het woord voorvocht legt, en de dames (doen alsof ze) niet weten wat dat is. Wij gaan straks uiteraard niet proberen Volendams te praten, maar die flegmatieke toon is wel aan te leren. Vandaag meteen maar even Theo van Scherpenseel gemaild, die ik nog ken toen hij als Specs Hildebrand platen maakte met Jip Golsteijn, of hij ons straks een beetje wil helpen. Theo is "een jas" (import-Volendammer), die leidt ons wel om de ergste valkuilen heen.
Verder het hele weekend bezig geweest met Bohemian Rhapsody. half oktober schreef ik daar al een blogje over en zinnetje voor zinnetje gaat het ergens op lijken. "I don't wanna die" komt bijvoorbeeld maar één keer voor, maar moet er uit knallen, en wederom voldoen aan de klankrijm van I-die. En als er dan na van alles eindelijk opduikt: "Zo wil ik niet dood!" dan zou je bijna een fles opentrekken, maar beter is een nieuwe pot koffie, want "I sometimes wish I'd never been born at all" is met die twee b's al even lastig. Wordt vervolgd!
PS: Daan is haar eigen blog begonnen, voorlopig eens in de week. Klik hier voor: Maandagdaandag.

 

di 13 januari ZEVEN JAAR VADER

Vandaag zeven jaar geleden waren we de hele dag in de weer in het OLV Gasthuis. De weeën begonnen om half vijf 's morgens, om negen uur werden we naar het ziekenhuis gestuurd en pas om 2.20 de volgende morgen liet Elvis zich zien. In het grote liefdesboek "Meisjes" staat het hele bevallingsverhaal. Morgen vieren we vol trots het resultaat. "Nog één nachtje slapen" en ik ben Zeven jaar vader. Tijd voor een mooie fotogallerij heb ik niet, want op moment van schrijven zit ik in de studio waar Leon Klaasse het uurrecord tracks indrummen verbetert. Volgende week maak ik bekend wat er allemaal op cd komt. 10 nummers, samen 52 minuten!

 

zo 18 januari HIJS DE ZEILEN

Mooi kluppie toch dat An & Jan, en met die vier stemmen kun je alle kanten uit. 'Sailing' van Rod Stewart was een van de eerste op de kandidatenlijst voor klassiekers uit de Top 100. Inclusief haat/liefde verhouding zoals zo vaak bij music for the billions. (De 5e van Beethoven bijvoorbeeld.) Toen voor de kreet I am sailing eenmaal "hijs de zeilen" was gevonden, schreef de vertaling zich min of meer zelf, en het zong heerlijk weg. Behalve die paar hoge regels op de hoge rand van borststem, het handelsmerk van Stewart. Dat kwam er bij mij niet zo uit en de oplossing die ik gevonden had met een mooie schakel tussen kop en borst zou bij een eigen lied prima werken, maar in zo'n gekend lijntje voelt het als een val door de vokale mand, voor zowel uitvoerder als luisteraar.
Mijn zang stond er al op toen Jan van der Meij de dubbele gitaarsolo inspeelde. Die klonk geweldig. Toen hij aanstalten maakte om in de controlekamer te gaan luisteren, vroeg ik door de intercom of hij even een gooi wilde doen naar de zang. "tekst staat bij de microfoon". Jan nam zijn positie in, keek de eerste zin op het blaadje en haalde uit: "Hais de zailen".
Bij Jakob, Marjolein en ik schoot tegelijkertijd een gelukzalige glimlach over de wangen, Rod Stewart goes Mokum. Het gewraakt couplet ging moeiteloos door, inclusief rafelrandje. "Precies wat je wilt horen," knikte Jakob. Another one bites the dust, en die grap van Jan Rot Stewart maken we dan wel een andere keer. Dinsdag gaan we verder!

 

do 22 januari "VIERDE DRUK"

Zojuist bij Multicopy 200 exemplaren opgehaald van mijn Dagboek Mattheus. Vierde druk klinkt een beetje opgewonden voor dit soort oplages, maar evengoed doet het me plezier dat gezien de op gang komende Mattheus-bestellingen ook het vierde jaar niet ongemerkt voorbij zal gaan, niet alleen dankzij Utrecht, maar ook met premières in het oosten en de eerste uitvoering in Amsterdam. En natuurlijk de Fryske Matteuspassy, een nieuwe kring om de cirkel.
Er wordt op de diverse plaatsen al flink gerepeteerd en natuurlijk blijft het ding zowel lof als kritiek oogsten. Zelf ben ik er nog niet zo mee bezig. Mijn grote probleem vandaag is dat ik morgen de Sultans of Swing in moet zingen en die tekst is helemaal rond behalve de titel. Het dixielandbandje waar het lied van Dire Straits over gaat (Mark Knopfler schijnt werkelijk ooit in een jazzcafé te zijn beland waar een orkestje voor anderhalve man en een paardenkop stond te spelen, niet goed maar wel met hart en ziel. Sultans in swing of sultans van swing is niks, dan kan ik beter de 'of' houden. Ik dacht even aan Trio Full Swing "wij zijn het trio, wij zijn het trio Full Swing" maar dat is zo lullig, daar hoef je geen lied over te maken. Wie weet komt de brainwave op weg naar Weesp morgen. Prutje, al die boeken liggen nog in de auto. Nou ja, dan reizen ze maar een dagje heen en terug. Langs het kruisbeeld bij Huijbergen, waar Elvis elke dag bij het naar school halen en brengen zachtjes prevelt: "Dag lieve Jezus." Van wie zou ze het hebben...

za 24 januari "GOENA BANDOENG"

Zo, de studio-opnames zijn afgerond. Deze week verhuist de harde schijf naar het Gemengd Bedrijf van Frans Hendriks in Limmen, die al ik weet niet hoe lang mijn platen mixt. Gisteren een lange dag met alle koortjes op de Bohemian Rhapsody. "Bismillah, nooit we laten je niet gaan!" Na het eten deed ik de zang van Sultans of Swing en moest alleen Jakob zijn lied nog. Goodnight Saigon van Billy Joel, maar dan verhuisd van Vietnam naar de Politionele akties in Neerlands Indië. Het heet dan ook Goena Bandoeng. Na de Willem Ruys dus opnieuw een lied over ons Indisch verleden voor het wonder van Castricum. Wie weet op een volgende cd eens Cambodia van Kim Wilde over Sebrenica.
Vandaag meteen maar op de live-set gedoken, en met de kleintjes op kantoor gecheckt in hoeverre ik een en ander al uit mijn hoofd ken. En in de studio laat ik de gitaren vaak aan vriend Jan, dus is er nog wel het een en ander op gitaar uit te zoeken ook. Ja, uitrusten is er niet bij, over drie weken al de eerste try-out, gewoontegetrouw op Texel. We gaan het meemaken!

do 29 januari: KNOPP'N FRANS

In 1982 staat hij al als coproducer van Jakob Klaasse vermeld op mijn debuutsingle Counting Sheep: Frans Hendriks. Een naam die je trouwens treft op een kastwand singles, elpees en cd's van Nederlandse makelij. Eerst als drummer, maar daarna vooral als technicus en producer. Zojuist kreeg ik de eindmix van de 10 titels op de cd "An + Jan doen de Top 100 aller tijden", meteen een CD-R van gedraaid en in de kamer op staan dansen. 'Meteen' is niet het goede woord, ik moest toch even wennen. Ergens blijkt binnen in mij ook een purist te wonen die denkt: Steppenwolf? Sinéad O'Connor? The Doors? Zijn An + Jan gek geworden? Ja misschien wel. Naspelen is makkelijker dan bedenken en soms komen de opnames op het eerste gehoor bedriegelijk dicht in de buurt van het origineel. (waar vaak weken en maanden over gedaan is, terwijl wij precies 1 dag per liedje kwijt zijn, inclusief mixen.) Ook de stemmen pikken sluw de orginele timing en haaltjes mee, terwijl de vertaling zich ook al zoveel mogelijk aan het bronwerk houdt. Ja, wat krijg je dan? Een nagesynchroniseerde karaoke? Nee, zeker na een paar keer draaien wordt het allemaal An + Jan en ben je de originelen voor even vergeten. (ik althans). Heel benieuwd naar de reacties. Binnen een paar dagen zet ik de fragmenten op de site, en gaan we beginnen met de voorverkoop. Maar vandaag even hoed af voor Hendriks, samen met producer Jakob verantwoordelijk voor het geluid. Heren, bedankt!

Ma 1 feb: HET GIET AN!

Nee, niet de elfstedentocht giet an. Ik heb vanmiddag de cd op de bus gedaan naar DocData, inclusief de hoes. (Nee, deze fotograpjes zijn niet voor de eeuwigheid,ik gebruik ze alleen voor de nieuwe promo die ik zojuist heb geupload. Met geluidsfragmenten! Na het eten zal ik ook vast de Top 100-cd pagina aanmaken met nog meer Mp3 fragmenten. (Is gebeurd. KLIK HIER VOOR FRAGMENTEN VAN ALLE NUMMERS OP CD-Voorbestellen mag ook, hoewel het nog zo twee weken kan duren voor ie uit de fabriek komt.

Klik hier voor de hyperlink voor het filmpje

Of wacht, ik zet ' m er even helemaal op

:

 

Za 7 feb: ONDERTUSSEN THUIS

"Liefeu vaadeur
wei zien bie oopa
en oomaa
mama is naar
de stat
keusen van os"

Als zoiets op het aanrecht ligt als je met een houten hoofd je bed uitkomt, is het leven niet zo verschrikkelijk. Elvis leert schrijven, ja jongens, dat is de ware poëzie. En ik maar wakker liggen over 'Das irdische Leben' van Mahler, waarin een kind de moeder smeekt: "Mutter ach mutter es hungert mich/ Gib mir brot, sons sterbe ich!" en de moeder die steeds sust "Warte nun, warte nun" want morgen komt alles goed. De strekking had ik al eens vertaald naar "het Aardse leven" op de cd Piano & Gitaar, waarin de 'ik' probeert met iemand af te spreken, en iedereen hem belooft morgen langs te komen. "Ze zijn toch allemaal gekomen, maar toen lag ik al opgebaard". Nu moet het letterlijk, en is het kind dood als het brood eindelijk gebakken is. Zeker na een hoopgevend eerste contact met de Mahler Stichting over mijn megaMahler vertaalplannen moeten deze liederen opnieuw "het beste zijn wat ik ooit gemaakt heb", terwijl ik intussen de teksten en akkoorden uit mijn hoofd aan het leren ben voor de Top 100 en me bovendien ernstig heb voorgenomen meer in het huishouden te gaan doen. Enfin.
"Als het te druk wordt, moet je er even bij gaan zitten," zei de Chinees. En gewoon een beetje kijken naar zo'n briefje. En verlangen dat moeder en kroos weer snel terug uit "de stat" zijn!

Di 10 feb: "LOST WEEKEND..."

Van Marjolein en Daan mag ik de Top 100 show niet weer in mijn tuxedo, en zij kwamen op dit idee. Ik was net te jong om deze dingen in de jaren 60 zelf te dragen, maar misschien is het inderdaad wel leuk om er op het podium iets mee te doen. Erg hip. Erg Steppenwolf. Verder volkomen verloren weekend. Ik zocht hoe duur 'no country for old men' inmiddels was, en mijn oude dvd-ziekte, waar ik eind 2006 even van leek genezen vanwege twee muren films wachtend in verpakking, sloeg onmiddellijk toe, toen bleek dat allerlei voorheen onbereikbare klassiekers in Engeland nog steeds op de oude pond-prijs stonden, bovendien deed 101com dozen van bijvoorbeeld Jean Vigo en Apu trilogy van Rai voor de helft van de prijs weg. En de laatste twee jaar was er natuurlijk ook een en ander bijgekomen, zodat ik mijn oude lijsten met erkende klassiekers opnieuw uitprintte en kon gaan strepen en zoeken. Ha Floating weeds van Ozu, voor nog geen 7 euro inclusief verzending. Dan loopt het bloed even uit mijn hoofd. 'Lust for life' met Spencer Tracy als Vincent van Gogh, 3 pond 50. Met porto nog geen 5 euro. (Wij hebben een max van 8 inclusief verzending). De hele zondag en maandag weinig anders gedaan dan prijzen vergelijken, uitzoeken of ze ondertiteld zijn - in Engeland is 'Hard of hearing' bepaald geen standaard - en kopen.
Een Lost weekend kortom, waarin ik van alles had willen doen, maar dit is ook fijn. Beter dan een paar honderd euri verzuipen of naar de hoeren brengen. We hebben elke avond een mooie film als we willen, en dat voor de komende twintig jaar. (Tegen die tijd wil ik er ook overdag zo uitzien!)

ZO 15-2- ROT ZAG DAT HET GOED WAS (WORDT)

Sfeervol prentje dat Jakob maakte terwijl wij wachtten op de veerboot terug van Texel. De eerste Top 100 in de Klif in Texel was best spannend. Meer dan bij de countryliedjes van landelijk gaat het om 'bedachte' popmuziek, met onverwachte loopjes, onregelmatige maten, en rare koortjes. Omdat Jakob een toetsenbord van zolder heeft gehaald en Marjolein haar contrabas thuislaat (!) en een rode basgitaar heeft omgehangen klinkt het ook allemaal anders. De teksten zijn dicht bij het origineel en ook anders; veel van die nummers zijn toch mini-operaatjes. Volgens mij wordt het te gek. Donderdag nog een sfeer try-out in Oostburg, en nog twee dagen echt repeteren met licht en geluid en dan wacht 1 maart de premiere in de Kleine Komedie en de rest van het land.

Ma 23-2 NIEUWE CD

Gisteren draaide Jacques Klöters 'Hotel Eldorado' in de Sandwich, en dat leverde vandaag meteen wat reacties en bestellingen op. Jacques is een van die mensen die ik altijd meteen een cd stuur. Een grotere categorie van de media krijgt een mailtje met de mededeling dat ie er is, en de grootste categorie laat ik gewoon zitten. Ja, misschien zou ik meer promotie kunnen voeren, maar ik vind An + Jan eigenlijk iets wat zichzelf moet verkopen. We zijn het meest gebaat bij mensen die het tegen elkaar zeggen: daar moet je eens heen. En de avonturiers die denken: nou, 's kijken wie dat dan helemaal zijn, die An & Jan. Donderdag in het het lieve Ledeltheater in Oostburg zagen veel mensen ons voor het eerst, en dat merk ik dan meteen de dagen erop want dan gaan ze oude cd's bijbestellen. Niks leuker dan een paar van die mailtjes met 3 of 4 cd's, want "we zijn meteen aan jullie verslaafd geraakt." Nou, 't is dat ik ze zelf al heb, maar anders kocht ik ook meteen alles!

Ma 2 maart: HEERLIJKE PREMIERE

"Ik had eigenlijk een hilarische avond verwacht met al die Top 100 draken, maar zelfs de meest versleten nummers klonken weer als nieuw. Je voelde helemaal de oorspronkelijke kracht. Ja, jullie doen ze echt eer aan. Geweldige avond. Prachtig!" Zo prees iemand na afloop van de premiere in de Kleine Komedie, en kocht meteen het complete An + Jan repertoire, zes cd's al weer.
Wij waren ook gelukkig. We wisten na twee try-outs en twee repetitiedagen wel ongeveer wat we in onze mars hadden, maar dit was toch de eerste echte vuurproef. En dan meteen voor een uitverkochte Kleine Komedie. (We hadden niet gekozen voor een VIP-première, dus vrijwel iedereen die er zat had zelf een kaartje gekocht. Veel leuker publiek dan al die typetjes die hun 'gezicht moeten laten zien'.) Het ene waagstuk na het andere, en dat je voor Bohemian Rhapsody kan vertalen, dat willen An & Jan fans nog wel geloven, maar dat we het dan ook echt integraal gaan spelen...??? Nou en of.
Ja, het voelt als een flinke stap voorwaarts. Nadat ik Marjolein bij haar thuis had afgezet deed ik het laatste stuk terugreis met de cd hard aan en genoot. Want je bedenkt iets en een jaar later is het gelukt. Fijn. Komend weekend gaan we verder. Vrijdag in het Koningstheater in Den Bosch, zaterdag in de Hege Fonnen in Lemmer (enige keer in Friesland) en zondagmiddag in de Beun in Heiloo. Zin an!

 

Ma 9 maart: TWEE ERUIT, VIER ERIN

De eerste 6 Top 100 shows zitten er op. Met groot succes. Niet alleen dat vier er van waren uitverkocht, maar het zit helemaal goed en opnieuw 'het beste A&J programma tot nu toe'. Maar er zit nog meer in, en dat gaan we naar boven halen. Tot nu toe lieten we het publiek kiezen tussen child in time, bohemian rhapsody en stairway to heaven. Want dat achter elkaar is een beetje te veel van het goede. Leuk bedacht, maar een beetje sneu voor Deep Purple en Led Zeppelin want die zijn nog geen een keer aan de beurt geweest. Gisteren op de terugweg bedacht ik om na de introductie meteen met de nr 1 te beginnen, Child in Time part 1. Dan kan part two aan het eind nog even een stukje na de Bohemian en kan Led Zep in de toegift. Dat betekent dat Ankie daar vervalt, geen punt, maar er moeten wel Stones is, dus dan komt alsnog Satisfaction er in, vlak voor Hey Jude, en omdat Love Hurts op de Nazarethmanier me toch niet zo bevalt (a. oude koek, b. ander soort stem dan ik) mag daarvoor in de plaats lekker The Police met Every breath you take, dat vorig jaar - toen ik het programma schreef - nog op 101 stond, dus buiten de boot viel, maar nu binnen is op 95, voor ons mooi tussen Kate Bush en Rod Stewart in. Donderdag in Arnhem moet ie de lucht in... Nou alleen nog even vertalen, grijnsde hij bitter...

VR 13/za 14 maart ROVER VIER

Vrijdag de dertiende, morgen wordt onze Rover vier. Aan de ene kant gaat dat hard, aan de andere lijkt het ook alweer een eeuwigheid geleden dat ik 'm voor het eerst in mijn armen hield. Zo snel is een mensenleven ook weer niet voorbij. De mooie nieuwe kroon kun je al zien bij Maandag Daandag. Als Rover zo van school komt, zal ik 'm even laten poseren.
Hij is vol van de pakjes die hij morgen gaat krijgen, en dat de band hier pizza komt eten (An + Jan spelen in Hoogerheide, drie kilometer verderop, een van de voordelen als je als vader zelf je boekingen doet). 's Avonds gaat het hele gezin de eerste helft zien. (In tegenstelling tot het stukje hieronder, blijven Satisfaction en Stairway to heaven er nog uit. Police zit in de plaats van Hartzeer en Child in time is de nieuwe toegift.) Nu ga ik voor het eerst in anderhalf jaar mijn kantoor opruimen, dan kan ik met al die gasten mooi de piano van de kinderkamer naar mijn kantoor verhuizen.

VERVOLG ZATERDAGNACHT. Topverjaardag (zie ook blog van Daan), ook Hoogerheide was een succes en tot de nok toe vol en de vleugel staat op mijn kantoor. Daar gaan we nog plezier van beleven. Nu eerst naar bed en morgen op tijd naar literatuurfestival Breda, waar ik om 16:20 klaar ben, en meteen in de auto stap zodat ik om 17:25 in Austerlitz bij het Beauforthuis naar binnen stap, mijn gitaar inplug "test test" roep door de microfoon en meteen ga zingen van Graceland...

DO 19 maart. ROT VOOR ROSSINI

In de media is de premiere van de Top 100 wat stilletjes voorbijgegaan. Het kan niet altijd feest zijn, en misschien bewaren ze hun kruit voor de Palingvissers in oktober. Wat een paar maanden geleden nog ver weg leek, komt nu dichtbij. Vrijdagmiddag voorafgaand aan An + Jan in het LAK houden we al een eerste doorzingsessie voor de cd-opname die begin april van start gaat. Gisteren hebben de muzikanten voor het eerst gerepeteerd, in de studio komt er ook een strijkkwartet bij, Jakob is al druk bezig met de arrangementen. Het gaat nog een beetje aan me voorbij, want ik zit nog met mijn producentenpet op, de laatste prijsafspraken te maken. Maar een goed idee om nu vast even een cd'tje met palingdemo's te draaien voor in de auto, mijn eigen stem over de klassieke operauitvoeringen, wat niet overal even mooi kleurt, om het voorzichtig te zeggen. Mijn grootste klus wordt de Figaro-aria van Rossini. Hierbij een prentje van de componist op latere leeftijd. Zou het niet leuk zijn, als mensen 140 jaar na je dood nog allemaal een liedje van je kennen?

ZA 21 maart: GROTE EER!

Officieel gevraagd de liedjes te vertalen voor de nieuwe Joop van den Ende musical "Love me Tender", met ruim 20 Elvishits in een nieuw verhaal, in de hoofdrollen René van Kooten (Les Miserables) en Brigitte Heitzer (Evita). Meteen toen ik er in september van hoorde schreef ik een smeekbrief naar producent Erwin van Lambaart van Stage Entertainment, maar ja, je kan wel zo veel willen. Groot de opwinding toen begin deze maand het verzoek kwam een proefliedje te vertalen. Ik koos voor Jailhouse Rock en omdat ik toch aan niets anders kon denken, stuurde ik een paar dagen later ook Heartbreak Hotel. Can't help falling in love hadden wij met An + Jan al eens gedaan, ging onder het mes en kwam er ook fijn uit. En toen de beslissing wegens drukte daar nog op ziet liet wachten, was ik zo brutaal om ook It's Now or never maar te doen.
Vroegen ze mij, had ik de eerste klippen vast genomen, en vroegen ze een ander, maakte ik toch gewoon lekker zelf een fijn Elvis-album? Maar nee, donderdag kwam het verlossende telefoontje. Ik vroeg of het geheim moest blijven, dat was niet zo. Maar we moeten natuurlijk eerst de zakelijke kant regelen, voor het officieel is. "O, ik krijg er nog geld voor ook?"
Man wat ben ik blij. De Elvis hits gaan me zeer aan het hart, ik vind het geweldig om ze mogen te vertalen, en een opdracht van het grootste musicalbedrijf van Nederland, is ook een zeer grote eer. Ik zal het alles geven wat ik heb. Wat ik al heb, hou ik uiteraard geheim. Wordt vervolgd! Zie voor de sfeer in huis de log van vrouw Daan.

 

ZO 29 maart: FRYSLAN BOPPE

'Mei de Rotmattheus wurdt der wer in ferfaal ferteld dat opheind wurdt", aldus het Friesch Dagblad van 21 maart. Gisteren met stiefmoedertje - geboren en getogen Fries - naar de Grote Kerk in Leeuwarden voor de première van de Fryske Mattheus Niet alleen om te horen hoe Bach in het Fries klinkt, maar vooral mijn eigen hertaling. Al bij het openingskoor is het duidelijk: voor de rechtstreekse emotie is er voor mij nu weer een barrière opgeworpen, maar terwijl ik van een Duitse versie eigenlijk niet meer kan genieten, ik heb er te veel mee uitgevochten, staat de vertaling van Eppie Dam dicht bij mijn tekst, dus dat ging prima. Voor zover ik het kan beoordelen is het uitmuntend gedaan, het klinkt allemaal zo soepel dat je er zijn monnikenwerk niet van af hoort, en dan hebben al die uren gepriegel dus zin gehad. Sommige woorden en zinnen zijn in het Fries zelfs mooier dan in het Nederlands. Fijne uitvoering ook, met mooie kalme tempi van dirigent Gerben van der Veen, een enthousiast koor en een geconcentreerd (Brabants) barokorkest, dat de evangelist uit Zwolle kwam en nog nooit Fries had gesproken laat staan gezongen, viel voor mij niet te merken, en stiefmoedertje was ook vol lof. Glansrol voor sopraan Tetsje van der Kooi met een majestueuze Aus Liebe, met het prachtwoord berntsje voor kindje. "Ut leafde wol in mem wol stjerre, as sij dêrmei har berntsje rêdt." (Uit liefde wil een moeder sterven als zij daarmee haar kindje redt)

Het voelde ook goed, hoe ik, met als doel het gezongen Nederlands te verrijken, nu buiten mij om ineens aan de basis sta van nieuw Fries cultuurgoed, want die Mattheuspassy kan nog wel een paar jaartjes mee. Nou nog in het Swahili en ik kan rustig sterven. (Zie ook de leuke mattheus-aflevering bij de EO, inclusief Rob de Nijs in de Nedermattheus)
Helaas, helaas wel de uitvoeringen in Twente moeten missen. Ik kan maar op een plek tegelijk zijn, al is het in mijn werk nog zo alomtegenwoordig. Hele andere kleine domper: Tommy is als zijnde 'rockopera', en 'fenomenaal muziekspektakel' niet geselecteerd voor de Musical Awards. Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik had de vertaling graag in competitie gezien. Volgend jaar dan maar, met Elvis. Gauw weer aan de slag!

ZA 4 april STILLE WEEK

Op de foto koorleden in de Chassékerk aan het repeteren voor de Mattheusuitvoering in de Baarsjes. Zowel op donderdag als vrijdag zijn uitverkocht, voor de generale repetitie woensdag overdag (aanvang 12:00) zijn nog kaartjes. Ook de Geertekerk in Utrecht vrijdag is al weer vol, zodat wij geïnteresseerde koren en dirigenten voor de komende jaren alleen maar kunnen toeroepen: probeer het eens, aan het publiek zal het niet liggen!
Ik word er nog steeds warm van, zo'n clubje mensen met mijn zangboek in de hand. Inmiddels is ook de tweede druk uitverkocht, ik heb er hier thuis nog een stuk of twintig en dan kijken we maar weer eens richting uitgever Nijgh & Van Ditmar. Het blijft een moeilijk product, iets wat maar een maand in de belangstelling is, maar toch. Zelf ben ik maandag nog bij een Mattheuslezing in Tilburg, en ik ga woensdag even in Amsterdam kijken, want donderdagavond speel ik met An & Jan in de Poorterij in Zaltbommel en vrijdag neemt Tommy afscheidvan Di-rect in Luxor. Verder staan een dagje Efteling gepland met het gezin, een dag studio met de Palingvissers en ik wil voor Pasen tenminste twee Elvis-nummers voor de musical opzetten, anders kom ik met mijn deadline in de knoop. Een bewogen week, nu al. Maar stil??

Za 11-4 (1:18) DI-RECT BEDANKT

Absoluut een Goede Vrijdag. 's Middags eerst naar Hilversum voor een opname van 'Praatjesmakers' waar Jochem van Gelder mij liet raden wat de eerder opgenomen Elvis en Rover voor antwoorden zouden geven op diverse vragen als: "wat doet je vader, hoe ziet hij eruit, wat lust hij niet." Goeie kinderen, daar hoeven we ons niet voor te schamen. Wordt in de zomer uitgezonden.
Daarna naar Weesp gereden en even mijn kop om de hoek van de studio gestoken waar Jakob en strijkkwartet bezig waren met de basisbanden van de Palingvissers, en toen de definitieve keus gemaakt, niet voor de Mattheus in Utrecht of Amsterdam, maar voor Di-rect in Rotterdam. "Dit is de laatste Tommy en het laatste optreden van Di-rect in deze samenstelling, twee vliegen in een klap dus eigenlijk, reeds," klonk voor aanvang Di-rects tourmanager Papa Dickie door de intercom, en dat het een speciale avond zou worden, was bij voorbaat duidelijk. Ik had het al weer een paar weken niet gezien, en stond versteld. Bij aanvang van het project had ik gewaarschuwd dat ik tijdens het vertalen aan de lijve onderving hoe diep Tommy gaat, en dat ze daar nog wel achter zouden komen. Misschien door de aangekondigde breuk was de band nog dieper gegaan in de materie dan hiervoor, elke zin, elke noot had betekenis. En ook deze beladen avond werd er enorm geconcentreerd gespeeld en gezongen, geen ballast, geen ruis en rommel van aangeleerde grapjes na negentig keer, nee, top. Hoed af. En een waardig einde. Meer valt er voorlopig niet in te ontdekken. Mooi geweest zo. De cd gaat hier op een ereplankje in de kast, als een van de best geslaagde projecten waar ik aan mocht meewerken. Tot nu toe. Iedereen een fijn Pasen gewenst, met of zonder Nedermattheus!

Do 16-4 BRAVO, MIMI!

Je kan het wel allemaal bedenken, met die Palingvissers – "O ja, en dan zingt Marjolein hier Mimi's openingsaria uit La Bohème"– maar hoe klinkt dat dan in het echt? Ik was er niet ongerust onder. Vanaf de dag dat Marjolein de score te zien kreeg, liep ze ermee in haar hoofd om het haar eigen te maken. Deze maand zijn de cd-opnames begonnen. Vorige week hebben we eerst een uitgewerkte zangproef opgenomen op het prachtige arrangement dat Jakob van de orkestpartituur heeft gemaakt, en 2e paasdag ging ze voor het echie.
De eerste twee 'coupletten' waarin 'Mimi' vertelt wie ze is en wat ze doet kwamen er voorspoedig op. "In mijn eentje alleentje woon ik hier hoog, als buitenbeentje: Zolderetages zijn hemels." Tot daar was alles goed of gecorrigeerd. Nu kwam de climax. Ik boog me in de intercommicrofoon. "Eh... ik waarschuw maar vast: het volgende stukkie is dus 'andante molto sustenuto con molta anima'". Marjolein lachte grimmig, ze was er klaar voor. En daar kwam het.
Ver boven aards gezemel
Mij groet de zon als eerste
Mij lokt de lente het balkon op als eerste
Mij groet het zonlicht als eerste

Dikke tranen biggelden over mijn wangen. Ik was er niet op bedacht, herinnerde me pas later dat hetzelde gebeurde toen ik de vertaling af had en wist dat het goed was, of althans dat ik niet beter kon. Marjolein ging, boven zichzelf uitgetild in opperste concentratie door:
En tussen mijn dozen met rozen
Tussen kussen van zijde
Lig ik dan stil als een vel blank papier.

Man, wat was dat mooi. Een heel mensenleven in een paar strofen en noten gevat, met het abrupte slot als een welgemeende zucht in rateltempo: "Zo dat is er uit, en dan gaat nu je rare bovenal oververmoeiend bovenbuurtje een uurtje navelstaren." En ook die zin, voor het eerst, viel op z'n plaats. Volmaakt zuiver. Zoiets kun je nog honderd keer perfectioneren, maar zo mooi als de eerste keer goed krijg je nooit meer. Meijers zingt Puccini. Alles is mogelijk, dat blijkt maar weer. Over de anderen binnenkort meer. Het gaat goed! Heel goed!

wo 22 TOP 100 NOG 15 KEER

Bijgaand fototootje van Jan Krijtenburg kreeg ik via een website over de show in Hoogerheide. Inmiddels is de paasvakantie voorbij en is de laatste anderhalve maand van start gegaan. Gisteren in Zoetermeer was het na de Palingcd weer even zoeken bij een aantal noten, maar de sfeer was er niet minder om. Nu ga ik naar Eindhoven. Ik ben al een beetje laat, zie ik. Wordt vervolgd dan maar!

do 30 WALPURGISNACHT

De nacht van 30 april op 1 mei is in Nederland de nacht van Koninginnedag naar Dag van de Arbeid, maar in de rest van de wereld is het de Walpurgisnacht, de nacht waarop de grens tussen dood en leven op z'n dunst is. Dat thema gebruikte ik in ons Top 100 programma voor de vertaling van Wuthering Heights van Kate Bush, zelfde situatie, zonder Heathcliff & Cathy, maar als Merlijn en zijn harpij. Marjolein zingt het op de originele toonsoort, vandaar dat het liedje slim vooraf wordt gegaan door een voorgelezen versie, anders versta je er geen bal van. Ik lees dat op van een briefje en zou dat anders wellicht uit het liedtekstboek doen, maar op een of andere manier is ie er uitgevallen. Heel maf. Spookachtig. Inderdaad. Voor de bezitters van het boekje die het nog eens willen nalezen hier de pdf versie. Tekst WALPURGISNACHTIn de volgende editie zit ie er weer in.

 

 

Ja, onze Elvis is een koele kikker en niet bang. Net als de man naar wie ze vernoemd is. Ik zuchtte vandaag nog tegen Daan dat ik hem altijd al de grootste vond, maar nu ik zijn liedjes moet vertalen en er bovenop zit, nog veel meer. Wat een gemak, wat een timing, wat een zangplezier. Van de week ook eindelijk die comeback special uit '68 eens bekeken, naast weer een paar van die films, waar ze op IMDB vaak niet meer dan vier of vijf punten voor over hebben, maar die mij altijd veel plezier geven en volgens mij Elvis zelf (meestal) ook wel. Tot mijn eerste schrik zaten er bij de 25 liedjes een stuk of tien die zelfs ik als doorgewinterde fan nauwelijks kende, maar over die schrik ben ik heen. Als je er mee aan de slag gaat zijn die ook erg leuk, en waarom zou het ook altijd nummer 1 hits moeten zijn. Neem het lied I don't want to dat op geen van de honderden verzamelcd's en boxen te vinden is, alleen op de soundtrack van Girls Girls Girls, maar de film nooit heeft gehaald. Toch mooi, om zo'n pareltje vanonder het stof te halen. En ik maak me sterk dat een groot deel van het publiek ook nummers als Don't be cruel of Teddy bear voor het eerst hoort. Die laatste heet nu Teddybeer, dat mag ik wel verklappen.

za 2 mei HÄNmaDELJAAR

Afgelopen maand 250 jaar geleden, op 14 april 1759 stierf in Londen de Duitse barokcomponist Georg Friedrich Händel, vooral bekend gebleven van zijn Messiah. Dus heet 2009 een Händeljaar. Wist ik ook niet, maar het komt mooi uit. Want onlangs werd ik voor een cd-project benaderd een vertaling te maken van de aria Lascia ch’io pianga. De titel kende ik niet, maar ingetikt op google bleek het, zoals zo vaak bij opera, een melodie die je al lang kent. De aria is onder andere een dramatische scène in de film Farinelli, over de beroemde castraat van die naam. Händel wordt dan gespeeld door Jeroen Krabbé. Het lied komt uit de verder vergeten opera Rinaldo, en heeft bepaald geen opwekkende tekst. In mijn vertaling kwam ik uit op:
Drama na drama
Levenslang doorgaan
Waarna wij sterven
Wat laat je na?

Titel werd Mijn aria, om de 'Mijn Gebed' en 'Waarheen, Waarvoor'-sfeer te benadrukken, maar bij het project 'durfden ze de tekst niet aan', en dat kwam prima uit, want al tijdens het maken dacht ik wat een prachtige aria dit voor Zoer zou zijn in de Palingvissers. Dat dat ten koste ging van Verdi's Slavenkoor uit de Aïda was jammer, maar die kwam dan wel een andere keer. Gelukkig hadden we nog een extra dagje studio nodig, zodat we hem als bonus meteen maar in kale begeleiding van piano en contrabas hebben opgenomen. Hij sluit straks de Palingvissers-cd af. Op weg van de studio naar huis heb ik 'm een tijdje op repeat gezet, zo mooi vond ik het. En dacht nog met een wrede grijns: wat zal barokkenner Kees Koudstaal blij zijn dat we nu ook eens iets van zijn geliefde Händel hebben gekozen!
Inmiddels stromen de theatergidsen binnen waar de Palingvissers instaan en gisteren in Rijswijk vertelden ook al mensen dat ze 'm op hun bestelformulier hadden aangekruist. Spannend spannend.
Dit weekend gaan de Elvis-vertalingen de deur uit naar de eerste betrokkenen, maandag gaat de A0 voor de Palingvissers op de virtuele bus, ik ben in afwachting van de Palingcd-mixen, ditmaal door Jakobs zoon Jesse Klaasse en dan hebben we gisteren ook met fotograaf Ben Kleyn foto'ds gemaakt voor seizoen 2010-2011. Maar wat we dan gaan doen, daar zal ik nog niks over zeggen, want ik moet de mensen niet zo overvoeren dat ze denken: Jan, rot op!

vr 8 mei INGEBEELDE ZIEKE

Stond ik deze week met een pruikje op Janshoek (Händeljaar), woensdag kreeg ik bezoek van regisseur Jos Thie voor het Utrechtse spektakel 'De ingebeelde zieke' van Molière. Het toneelstuk is al vertaald door Ger Apeldoorn en Harm Edens, nou de oorspronkelijke muziek nog. Operaflarden van Charpentier. Ik heb even koket gezucht, maandag had ik net de Elvisliedjes ingeleverd, en was van plan wat aan te rommelen voor ik verder ging met Mahler, maar nu moet dat en oom Gustav maar even wachten, want jongens, ja, da's een eervolle en spannende opdracht. Barok vanuit het Frans is al een hel met die vaste uitgang -ez, é en -er, die zo goed klinkt en waar wij niet zoveel woorden mee hebben, en dan moet het nog komisch zijn ook. De rollen worden o.a. gespeeld door Loes Luca, Paul R. Kooij en Tetske Reijdinga. Er staat een flinke cast waaronder Mini en Maxi en een 14 koppig barokorkest. Jos ken ik vooral van Tommy en Doe Maar, erg leuk om nu aan een van zijn spektakelstukken mee te mogen werken. Kortom: we gaan ons stinkende best doen. De Ingebeelde Zieke is alleen in Utrecht te zien. Klik hier voor de Stadsschouwburg

do 14 mei HET JAAR VAN DE WOLF

Ja jongens, moeder Daan mocht weer een prachtig verjaardagskroontje haken, want de Wolf is vandaag 1 jaar bij ons. Baby af en officieel dreumes. Lopen is er nog niet bij, maar kruipen als de beste. Wolfs meest gebruikte woorden-lijst:
1 'Ader (vader)
2 lowdylowdylowdy (here here)
3 Ete (bestelling bij moeders melkbar)
4 Ewwis (Elvis)
5 aai (poes Sam)

Vader is fijn thuis vandaag, aandacht verdelend maar wel druk. Deze week zijn de opnames voor "Het Metropole Orkest ontmoet' voor een aflevering met René van Kooten, Antje Monteiro en Jan Rot. Ik ga twee nummers van mijn solo-cd Hallelujah nu met orkest doen – Holland in de Hitte (Summer in the city) en Ongerijmd (Nothing Rhymed) – en heb in de Queenmedley ook nog het Scaramouche-stukje uit de Bulsaarse Rhapsodie kunnen onderbrengen. De eerste repetitie voelt zo'n orkest alsof je links moet rijden in een peperdure onverzekerde racewagen. Ik was dan ook op slag mijn tekst kwijt en durfde geen gas te geven met zingen, maar een paar oefenrondjes op het circuit en je krijgt moed. Zaterdag zijn de opnames en beuken we hem erin. Erg leuk dat de AVRO en het Metropole dit doen. Afgelopen zaterdag zongen Ben Cramer en Lenette van Dongen mijn speciaal voor deze uitzending vertaalde de Bokser (the Boxer) van Simon & Garfunkel en die stond als een huis. Onze uitzending is zaterdag 30 mei, Nederland 2, 20:15 (als wij de laatste Top 100 doen in de Oude Luxor. leve de dvdrecorder) .
O ja, en in verband met de Palingvissers: draaien ze de week van 18 t/m 22 mei elke morgen rond half elf op radio 4 een toparia (klassieke versie) waarna ik commentaar geef waarom ik die heb uitgekozen voor onze musical en hoe die ongeveer gaat worden. (Er borrelt nu een leuke slotzin van de radio terug naar de jarige via de legendarische deejay Wolfman Jack, maar ik heb geen zin die zin uit te werken, dus maak 'm zelf maar af.)

VR 15 MEI EERSTE BIJBOEKING PALINGVISSERS!

Belde Miep Boerkamp, de directeur van Schouwburg De Purmaryn in Purmerend afgelopen dindsdag nog dat er al 400 kaarten voor de premiere waren besteld. Drie dagen later stond de teller op 750, waarmee de eerste bijboeking een feit is: ook dinsdag 6 komt er bij. Hoera, een heuse Dubbelpremière! Heel benieuwd hoe het in andere theaters gaat. In ieder geval gaan deze week de A0 affiches naar alle speelplaatsen. Eind van het seizoen komen er steeds meer lege posterplekken, dan kunnen ze ons mooi te drogen hangen in de 'Wordt verwacht'-sfeer. het pallet posterkokers van Storopack is net bezorgd, eens kijken hoewel we er nog kunnen stouwen voor ik naar Olst rij voor An & Jan.
Leve de eenactsproducent!

ZO 24 mei LAATSTE WEEK AN + JAN

Deze mooie tekeningen kregen we per mail van Isabelle en Josephine Busman die met hun vader in Oss waren komen kijken. Ik vind het altijd een eer en een feest, jonge bezoekers. Vreemde wetenschap ook dat ze de originelen van onze liedjes vaak niet kennen. Er zijn inmiddels heel wat kinderen van An & Jan-bezoekers die dankzij de cd's hele nummers uit hun hoofd zingen, en wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Qua Top 100 is het einde in zicht. Gisteren was voor mij lekker dichtbij in Bergen op Zoom, met veel familie en bekenden. Echt leuk, mensen die elke keer weer benieuwd zijn wat we nou weer hebben bedacht. De bijboeking in Zoetermeer maandag is vol, maar wie alsnog zaterdag de finale in Luxor wil bijwonen, kan voorlopig nog terecht. Het An & Jan-publiek groeit gestaag, gemiddeld iets van 90 man per avond meer dan de vorige toernee, maar voor we zo'n bak met 900 man gaan uitverkopen zal nog wel even duren. Hoewel, je weet het niet. Ik ben best benieuwd hoe ver we nog kunnen komen.
Enfin, volgend jaar slaan An & Jan over, dus we zullen er zaterdag nog even extra van genieten. Fleetwood Mac, Steppenwolf, Bowie, Orchestral Manouevres in the Dark, Kate Bush, Police, Rod Stewart, Sinéad O'Connor, the Doors, Billy Joel, Dire Straits, Animals, Doors ("opnieuw en nu echt"), Bruce Springsteen, Pink Floyd, Beatles, Meatloaf, Eagles, Queen en Deep Purple allen alvast hartelijk bedankt voor jullie mooie liedjes deze tournee en tabé!

ZO 31 mei ZWAKSTE ZANGERES TER WERELD

Florence Foster Jenkins was een excentrieke rijke Amerikaanse dame, die absoluut niet kon zingen, wat haar niet weerhield het overal te doen. In zelfgemaakte kostuums gaf zij haar 'recitals' voor vrienden en bekenden op de damesclubs en verenigingen van New York, en werd daarmee een ware cult-ster. Serieuze kranten, radio en tv, operasterren - iedereen ging met een knipoog mee in haar droom, en zowaar stond zij najaar 1944 in een afgeladen Carnegie Hall als Talk of the town. Een maand later was ze dood.
Toen ik dit waargebeurde verhaal tegenkwam dacht ik meteen aan een film, musical of toneelstuk, en kon me niet voorstellen dat dat er niet al was.
En inderdaad. In 2005 ging in Engeland de komedie "Glorious" in première van Peter Quilter, de auteur die wij ook kennen van Aan het einde van de regenboog. Inmiddels al op vele plekken opgevoerd. Omdat niemand mij er hier meer over kon vertellen, bestelde ik het scriptboekje bij Amazon plus de verzamelde plaatopnames van Madam, uitgebracht onder de pakkende titel Murder on the high C's. Vrijdag om 11.00 kwam de post, om 11.05 begon ik te lezen en na drie bladzijden wist ik het al. Via de uitgever kreeg ik rechtstreeks het emailadres van de auteur en nog voor het avondeten had ik een optie op de rechten op zak. Ik heb drie maanden om een productie op poten te zetten voor seizoen 2010-2011 en dat gaat me vast lukken. Ik ben maar meteen begonnen met vertalen, want dat praat voor iedereen makkelijker. Wordt vervolgd! Klik hier voor een stukje originele zang!

DO 28 mei (0:07) 2X TV

Vlak voor de champions league finale 9 minuten bij De Wereld Draait Door over mijn grote jeugdliefde de Rolling Stones, waar Robert ten Brink de Beatles mocht vertegenwoordigen in een ouderwetse Beatles vs Stones wedstrijd. Geen nuance, was de afspraak en daar hebben we ons aan gehouden. Winnen was een eitje natuurlijk. Even het schijnheilige smoel van Paul McCartney bij Hey Jude op de buis en je hebt de zege op zak. En dat ik zaterdag weer met veel plezier Hé Bé sta te spelen, doet dan even niet ter zake. Dat wij van de zomer naar Engeland gaan en drie dagen Liverpool hebben ingepland, heb ik ook maar even voor me gehouden. Maar eerst zaterdag het seizoen afsluiten. (Als eerder gemeld: voor iedereen die niet naar Luxor gaat, kom ik die avond thuis op de buis, in het Metropole orkest ontmoet. Tweeeneenhalf lied van Hallelujah en een stukje Scaramouche in de Queen-medley.

ZA 6 juni TOCH NL-VIS BIJ MUSICAL AWARDS!

Ik kreeg net een repetitiefilmpje binnen van het Love me Tenderblokje als promo voor de musical awards aanstaande maandag, en gelukkig is toch 3/4 in het Nederlands. Alleen afsluiter Jailhouse Rock is nog in de oorspronkelijke vorm, en daar zal wel een beproefde strategie achter zitten. De Bajesrock houden we nog even tegoed dus, maar ik ben allang blij, want nu Di-rect doet Tommy voor de nominaties is gewipt door de jury als zijnde geweldig maar geen musical, hebben Daan en ik nu toch net iets meer rechtvaardiging om daar te zitten. De kindjes gaan naar opa en oma, dan kunnen wij fijn weer eens een avond verkering spelen. Kortom, voor een glimp Love me Tender, It's now or never, Hound Dog enTeddy Bear: maandag 8 juni bij de AVRO nederland 1!

DI 9 juni AFSLUITEN EN OPWARMEN

Kop en foto zijn gepikt van Daans weblog maandagdaandag, in ruil voor het filmpje van de Palingvissers waar ik deze middag aan heb besteed. Een hele zit, dat gala, maar absoluut strak georganiseerd en zeer ongestresst. Als gasten van het bureau van Jacques Senf (mijn baas bij Hair en Tommy) mooie parterrestoeltjes dichtbij het podium en met af en toe een gefluisterde schimpscheut – "Ik hou helemaal niet van musical. Jij wel?" – heeft het ook wel wat, bij zo'n gala te zijn, en zelfs twee keer genoemd te worden. De Elvis-medley begon erg sterk met Geef me liefde (love me tender), het vervolg kwam wat vroeg uit de kraamkamer, maar zo gaat dat nu eenmaal met voorproefjes, dat snapt iedereen. De reden ook kennelijk om Jailhouse Rock nog even in het Engels te doen. Maar straks wordt gewoon de Bajesrock. Het is toch wel wat om aan zo'n grote publieksmusical te mogen werken, hoor, en tot mijn grote vreugde volgde later ook nog een uitgebreide aankondiging van de Palingvissers. Na afloop met souper en zo stapten we om 1 uur in de auto en werd het toch half drie 's nachts voor we het grut op konden halen en vanmorgen moesten Elvis en Rover al weer vroeg naar school, dus de musicals zitten in de benen zeg maar. Vanmorgen kwam de eindmix van De palingvissers-cd binnen, zodat ik mooi vanmiddag met hulp van garageband en i-movie een promootje in elkaar kon draaien. Als dat niet benieuwd maakt!! (Of de cd al voor of pas na de zomer uit komt, wordt nog nagedacht op de promotieafdeling van Stichting Okapi. We houden u op de hoogte!) Hier vast het filmpje:

 

VR 19 juni MAHLER IS BLIJ

"Mahler is blij, heel blij met mij..." kwam ik tevreden de keuken binnen, want het is toch wat om een prachtige vrije vertaling op "Lieder eine fahrenden Geselle" er na weken arbeid weer af te halen, omdat het de muziek in de weg zit. Als Mahler ergens 'das' heeft staan, moet het 'dat' worden en niet 'dit'. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, maar zo precies komt het. Alle leuke vondsten op laatromantische cliché's klinken gezocht en niet op hun plaats.
In professionele overmoed verhielp ik de wrakke rijmschema's, waar rijmwoorden eindeloos van elkaar verwijderd zijn, of onderbroken om bij beluistering van het eindresultaat te merken dat het de muziek niet helpt, maar tegenwerkt en in een verkeerd corset duwt. Mahler schreef deze tekst zelf en vertelde er later over "elk woord is gemeend en tot in het diepst doorvoeld". Dat zal het zijn wat me dwingt, want het zit in de muziek en de muziek is de baas. Overigens nog een leuk nieuwtje: 20 september tijdens de Muziekvierdaagse in de Amstelkerk worden er in een Mahlermiddag een aantal vertalingen uit Des Knaben Wunderhorn en de Ruckert Liederen gezongen, voorafgegaan door een lezing waarin ik over het vertalen vertel. (met zang en dans). Een mooi voorproefje op 2010-2011, Mahlers jubileumjaar. Meer info volgt. Nu moet ik weer verder van mijn Weense baas! Ordnung muss sein! Ruhe bitte! (zie boven zijn componistenhuisje in Attersee)

WO 24 ROT VOOR DE STONES

 

Vanaf m'n negende fan van de Stones, dus al bijna 42 jaar. De Beatles vs Stones-avond in Paradiso bleek dat toch echt in de genen te zitten, en ja, zonder afbreuk aan de Nietels of de Bahtles te willen doen, om het liedje ging mijn dak er af. Hierbij een mobiele opname van een stukje Sympathy for the devil , van dezelfde man die ook mijn sebastian vorig jaar vastlegde, in hetzelfde pak. maar zodner de schitterende witte schoenen die ik vlak voor aanvang van drummer Léon Klaasse kreeg. Het filmpje breekt na twee minuten af (er komen nog meer artiesten nietwaar) zodat u de uiteindelijke explosie er maar bij moet denken. Vanavond weer. Heerlijk. Die mensen die maar aan de Stones blijven vragen wanneer ze er mee ophouden snappen niet dat Stones-liedjes zingen de mooiste baan ter wereld is! En hieronder een stukje van mijn andere bijdrage, het lied waarvan John Lennon zei, terugkijkend op de Beatles "Er is een lied waar ik me achteraf niet heel erg voor schaam, en dat is Help!"

 

1 juli ZOMERSTOP

Als elk jaar ook in Janshoek een zomerstop, tot laten we zeggen 1 augustus. In de tussentijd hoop ik nog wel een en ander op de site te doen, want in ons tempo veroudert het snel. Qua voorpret: per 1 augustus is ook de palingvissers cd te bestellen. Hier vast het hoesje! Tot dan! Jan

PS: KLIK HIER VOOR DE PALINGVISSERS PAGINA

 

1 augustus PALINGCD TE KOOP

1 augustus, zojuist terug van een heerlijke drie weken tourvakantie met het gezin door Engeland, inclusief een bezoek aan Liverpool. (Penny Lane kiekje volgt nog). En nu meteen weer aan het werk. De laatste loodjes Love me Tender, de opmaak van de verzamelde Mahlerwerken op pdf, de contracten voor komend seizen moet ik nog opmaken en dat is het belangrijkst, over twee weken beginnen de repetities voor de Palingvissers. O.a. hebben Bill van Dijk en ik een vrolijke dialoog over het leven en de liefde tijdens het villen van verse paling. Dat zullen wel repen zwarte fietsband worden of zo, want zoiets als boven kunnen we moeilijk vier dagen per dag op het toneel halen. In ieder geval is de Palingvissers cd vanaf vandaag te koop, 12 euro inclusief porto. Voor wie wacht tot na afloop van het optreden is het maar een tientje. (zie Rotshop)

7 augustus KASSIEWILLY

"Aaah" schrok ik van een mailtje dat binnenkwam. En op z'n website de bevestiging "It is with heavy hearts that we let you know that Willy passed away peacefully last night, august 6 2009. His music and spirit will always be with us". Willy 'Mink' de Ville, 58 jaar geworden. Zijn debuut Cabretta kwam in die roemruchte punk/new wave jaren 77 keihard bij me binnen, vooral omdat je kon horen hoe hij van oude soul en rock & roll hield. Nog lang kocht ik blind zijn platen, en ook later zaten er parels tussen. We hebben nog in zijn voorprogramma gespeeld, herinner ik me. in de Flora discotheek, de latere iT. En het verhaaltje is me altijd bijgebleven dat Willy en zijn band in een Nederlands jongerencentrum zouden spelen. Zoals toen nog de gewoonte was, werd er dan vaak voor de artiesten gekookt. De programmeuse had gekozen voor een echte Hollandse zuurkooltafel met alles erop en eraan. Meer dan één misprijzende blik had Willy niet over voor de met zorg klaargemaakte tafel. Met een gebromd "Hm, let's get some pizza.", maakte hij rechtsomkeert, zijn gevolg achter hem aan.
Was ook geen zuurkooltype. Maar man, wat een goeie platen heeft ie gemaakt. Le Chat Bleu, coupe de grace, Where angels fear to tread. Maar ook het New Orleans album Victory Mixture heb ik vaak opgezet.
Van een zware drugverslaving was hij dankzij zijn vrouw genezen, maar tegen de kanker kon hij niet op. Zonde. Een stukje van mijn leven gaat in rook op.

 

15 augustus VIER PREMIERES

Op de Nieuwspagina heb ik het net al even gezet: vier klassieke vertaalprimeurs in een maand. En dan tel ik de Palingvissers nog niet eens mee. KINDERKAMER morgen tijdens het Grachtenfestival, Volgende week Charpentier bij de INGEBEELDE ZIEKE, en in september tijdens de Muziekvierdaagse de eerste Mahler vertalingen en dezelfde week de VROUWENLEVEN en LIEFDE als muziektheaterstuk in première. Ja, daarvoor is het lastig dat we in Ossendrecht wonen, maar verder is het hier fantastisch. na terugkeer uit Engeland alleen maar gepeesd om alles in te halen. Eerst Mahler en Love me Tender afgemaakt, en daarna contracten, flyers en de aanbieding voor An + Jan 2010 verzorgd. Behalve de laatste is alles vandaag op de bus. Nu nog de website updaten voor we maandag naar Volendam verkassen voor de eerste repetitieweek van de Palingvissers, die we op lokatie houden. Ik moest weer aan een nieuwe mac en het duurde even voor ik alles weer had overgeschreven en doorgekoppeld, maar als u dit leest staat het er kennelijk op.
Het is vandaag – wel een beetje raar, al – 32 jaar geleden dat mijn moeder overleed. Ze zou nu 83 zijn geweest, dus al was ze blijven leven is het de vraag of naar al die uitvoeringen zou zijn gekomen. Maar ze hield erg van vocale muziek en ik denk wel dat ze dit bijzonder had gevonden. Nou ja, die gedachte is ook troostrijk. Beter dan dat je moeder zich posthuum voor je schaamt.

16 augustus MEGA-MAHLER

Misschien is het een beetje maf, maar ik heb zojuist het hele Mega Mahlerproject op de site gezet. Alle bladmuziek en teksten op een eigen netplek. Dan kunnen alle geïnteresseerden de pdf's bekijken, downloaden en zelfs uitprinten. Ik heb nog net niet de werkmp3'tjes waarin ik meezing met Fischer Dieskau en Kathleen Ferrier ernaast gezet. Ik hoop dat Mahlerliefhebbers zangers, organisatoren en luisteraars, het zo weten te vinden, alles uiteraard in de hoop dat er iets mee gebeurt. Ik begreep dat de Gustav Mahler Stichtingeen en ander op z'n site overneemt, en de eerstvolgende stap is natuurlijk zondagmiddag 20 september tijdens de Muziekvierdaagse in de Waalse kerk. Klik hier voor de mega-Mahler-pagina op een rechtstreekse link

 

22 augustus WAT EEN MOOIE AVOND!

Net terug van de premiere van De Ingebeelde Zieke in de Utrechtse Stadsschouwburg. Ik had door alle andere drukte nog niks van de repetities meegekregen, en kwam blanco binnen. Wat een fijne avond, zeg. Goed verhaal, topcast, prachtig licht, kostuums en decor, puntige tekstbewerking/vertaling van Ger Apeldoorn en Harm Edens en dan nog die mooie muziek van Charpentier door een fijn barokorkest, waarvoor ik deels de teksten had geleverd. Regisseur Jos Thie had flink de schaar in het stuk gezet en dat daarmee van alles was gesneuveld deed geen pijn, want het kwam de vaart enorm ten goede. En om mijn ensembleteksten op de muur geprojecteerd te zien was ook een fijne verrassing, want voor hetzelfde geld versta je anders de helft niet. Wat een spektakel, wat een speelplezier, wat een vondsten. En wat prachtig om zoiets na vierhonderd jaar springlevend op het podium te krijgen. Gaat dat zien!

24 augustus ZONDAG UITMARKT

Ik realiseer het me nu pas, dat we over een dag of zes voor het eerst op het podium staan met de Palingvissers, met camera's erbij ook. Tussen 14.00 en 14:30 op Podium Noord Holland tijdens de Uitmarkt. "Ja, als iedereen gratis op komt draven, kan ik ook een leuk feestje geven," bromde Hans Dulfer ooit, maar ach, ik vind het altijd wel opwindend, zo'n officiële start. De dag ervoor doe ik in mijn eentje iets wervends tijdens het Havenfestival in IJmuiden, op het hoofdpodium tussen 15:45 en 16:15, en dat zal ook wel weer gek zijn na twee weken repeteren met z'n negenen.

Morgen 11.00 eerst een tekstdoorloop aan tafel, en daarna de vloer op, het hele ding met de muziek, dialogen, op en afkomsten en hier en daar al een voorzichtig dansje. Woensdag komen de kostuums. Dan wordt het al weer echter. We doen ons best!

31 augustus DE KOP IS ER AF!

De Uitmarkt Amsterdam beleefde het eerste openbare optreden van de Palingvissers. In een kek setje van een half uur voor een afgeladen Nieuwmarkt zagen we veel vermaakte gezichten en hoorden veel applaus om Rossini, Bizet, Mozart en anderen in een nieuwe Volendamse jas. Morgen weer verder repeteren aan het toneelstuk en de overige liedjes. Woensdag komt regisseur Eddy kijken wat we er tot zover van gemaakt hebben, en ik ben benieuwd waar het oog van de meester nog meer in ziet. Aanstaande zondag 13:00-13:30 op de Uitmarkt Rotterdam stap twee.

3 september HET OOG VAN DE MEESTER

Deze week was de eerste Palingdag voor regisseur Eddy Habbema. In goed overleg hadden we besloten dat we eerst zelf de voorstelling in de grondverf zouden zetten, dan kon hij hem verder inkleuren. Best lekker ook voor een regisseur om het gedreutel van niet gekende teksten, haperende zang, brokkelige intro's lekker over te slaan en meteen aan de slag te kunnen. Wij zetten het als het ware op de rails en hij zou zorgen dat we op stoom kwamen. Meteen al grote stappen gemaakt, en als dank onszelf twee vrije dagen gegeven. Zaterdag gaan we weer verder. Natuurlijk is het voor de automatismen lekker om elke dag te repeteren, maar ik word er zelf persoonlijk erg gaar van zo'n kantoorbaan en doe liever een rondje huiswerk thuis. Simon de Boer, die ook het theaterbeeld voor nachtlied maakte, kwam ook langs en had een duidelijke visie: decor is overbodig. Daar was iedereen het mee eens. 'Less is more' is even waar als 'less is a bore', maar inderdaad, die kostuums zijn al zo veel, de rest denk je er als kijker vanzelf wel bij. Over twee weken de eerste in het LAK-theater. Heerlijk!

 

6 september "ZOER & NAATJE"

"NAATJE: "Zeg Sneetje Boezepoes, onze Zoer hier prakkiseert nog steeds waarom je hem niet koos toen..."
LEILA: "Ik vond Zoer te jong, jij was wat ouder. Leek me interessant. Zou ik nu geen last meer van hebben..."
Aldus twee regels uit het script van de Palingvissers over wat er ooit gebeurd is tussen de twee vrienden.
"Wij blijven één tot aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan de dood" zongen we ook vandaag weer in het wereldberoemde duet, maar dat is nog maar helemaal de vraag natuurlijk...
Lekker die Uitmarkt in Rotterdam, en ook leuk om al diverse vaste fans voor het hek te zien staan, die al even een voorproefje wilden op Leiden over krap twee weken. Trouwe bezoeker Dennis stuurde dit stoere plaatje. Over tien dagen komt Roy Beusker scènefoto's nemen. Astrid zei vanmiddag dat ik er zo verlicht uitzag. Wat dacht je, we zitten prima op schema!

Hier vond ik een paar simpele filmpjes op youTube:

Duet Zoer & naatje
De Parel van Volendam
U kan het weten

 

1 september "ADIEU REPETITIELOKAAL"

Ja, in dit 'lokaaltje' hebben we de afgelopen weken gezeten. Het voormalig Centraal Bureau van de Statistiek in Voorburg, nu beheerd door Camelot. Eerst nog gewoon op twee doorgebroken vergaderzalen op de tweede verdieping, maar omdat de luchtververser maar om de dag een half uurtje blaast, kregen we een hele vleugel op de dertiende verdieping. Ik heb in mijn leven heel wat in vochtige kelders, onverwarmde fabriekshallen en snikhete loodsen gestaan, maar een eigen kantoor, nee. Met een luchtblazer van de Bo-rent bij wijze van airco, was het prima uit te houden en we hadden 'm drie weken voor de prijs van drie dagen in een officieel oefendinges. En het gaf eindelijk aanleiding om mijn oude Yamaha CP80 uit het schuurtje te halen, de eerste elektrische vleugel, met echte snaren - en met een bakkie naar Voorburg te transporteren, waar hij na achttien jaar weer eens is gestemd. De stemmer was meteen verliefd op het ding - in 1979 voor 12.000 gulden besteld uit Japan, het was de tweede in Europa, alleen Rick Wakeman was me voor - en heeft 'm voor een net prijsje overgenomen, want ja, je kan alles wel bewaren voor je kinderen, maar laat ze zelf maar op jacht gaan tegen die tijd.
Vandaag als afsluiter van de repetitieperiode een doorloop in kostuum gehouden, en zoals Bill in de pauze al zei: "Ik vind dat het heel goed gaat." Terwijl de laatste dagen veel op de lach was gewerkt, deden we daarin nu collectief een stapje terug en zo kwam het drama ook weer boven. Er zat vaart, warmte en spanning in, en steeds zorgen kleine nieuwe vondstjes voor logische oplossingen van onhandige loopjes, elkaar in de weg staan et cetera. De muziek gaat ook goed, veel kan al zonder bladmuziek. Ja, we zitten op schema. Dinsdag beginnen we in het LAK-theater in Leiden aan de montage, met donderdag een besloten doorloop, en dan vrijdag en zaterdag voor het eerst met publiek.
Leiden is nog niet uitverkocht en ook de andere try-outs kunnen nog wel wat kaartjeskopers gebruiken. Lezers van deze pagina zullen wel komen, maar hoe bereik je al die mensen die niet weten dat ze bij ons een fijne avond zouden hebben? Morgen eerst maar eens opera- en operettesites afstruinen op potentiële klanten. Knokken voor je eigen voorstelling, je zou gek zijn als je het niet deed!

16 september "NU AL KLASSIEK!"

"Ik had geen idee, maar dit is geweldig! Ik ga onze hele club optrommelen!" bestormde de secretaris van een operettevereniging mij na een Uitmarkt-presentatie. Dat bevestigt mijn vermoeden van een groot potentieel bezoekers voor de Palingvissers onder opera en opetteliefhebbers, die de titel in het theatermagazine wellicht snel hebben omgeslagen. Ik probeer hun via klassieke websites al te bereiken, maar moet vooral hopen op mond op mond-reclame.
Tijdens de Muziekvierdaagse in de Waalse kerk wordt zaterdagmiddag 'mijn' Kinderkamer opgevoerd door Diewertje Luppers en pianist Jeroen Snijder, en zondag is er natuurlijk de aftrap voor de Mahler-vertalingen. Met Maaike Poorthuis, mezzosopraan, Robbert Muuse, bariton en Micha van Weers, piano. Niet vergeten flyers mee te nemen. Je weet nooit wie er op de Palingvissers afkomt en de enkele purist die in de pauze met opgetrokken nek vertrekt nemen we dan maar voor lief!
Klik hier alvast voor een mooi stukje in Luister. Het consumentenvakblad voor klassieke muziek.

26 september: SCENEFOTO'S ZIJN BINNEN!

Fotograaf Roy Beusker bewees zich weer eens op de set tijdens de LAK try-outs en maakte een mooie serie foto's, die ik deze morgen netjes heb gefotoshopt. Nee, geen rimpels weggehaald, maar alleen achtergrond bijgewerkt. Zo zag je links achter de buigende Zoer nog een halve Mimi, en rechts van Naatje een stuk stoel en dat maakte het plaatje ook niet af. Enfin, leuk werk. Klik hier voor een aantal highlights. Als je op de bijschriften klikt krijg je de foto op hoog dpi. Nou ik er nog eens naar kijk, ga ik ze maar meteen gebruiken voor een nieuwe flyer, want de oude zijn op. Vergeet maandag niet naar "De Slimste" te kijken, 22:30, RTL 4. Op de bank voor de buis een geweldig spelletje, eens zien hoe dat vanuit de studio is!

20 september DE KOP IS ER AF

Twee try-outs in het LAK dit weekend hebben bewezen: De Palingvissers is een fijne voorstelling die we de komende maanden met enorm veel plezier gaan spelen. Alles zit op z'n plaats, er wordt veel gelachen en geklapt, nee, nog lekker doorschuren en lakken en hij kan niet meer stuk. Donderdag in IJsselstein nummer 3. Ik kan niet wachten! (ps maandag: kreeg net de scenefoto's binnen van Roy Beusker. Hier vast een gezellige van de 'fotoshoot' tijdens de Triomfmars...

3 oktober: Jacques J. d'Ancona zegt: "Heerlijk!"

klik hier voor artikel op groter formaat

De eerste recensie is binnen. Ons aller Jacques J. d'Ancona bezocht de voorstelling in Assen, en had leesbaar een prima avond. Vier sterren, dat is mooi. Dat is heel mooi. De eerste klap is een daalder waard. "Zo vet als smakelijke paling uit het IJsselmeer" en "Heerlijk" zijn alvast quotes die je overal onder kunt zetten. Ondertussen sijpelen de tussenstanden binnen, en hoewel er nog heel wat stoelen te vullen zijn, zie je daar dan ook tweemaal uitverkocht Purmerend, bijna uitverkocht Alkmaar en al dik 700 stoelen in de Stadsschouwburg in Utrecht, en dat zijn voor onze producties ongekende cijfers. Vanavond de voorpremière in Barendrecht, zondag een dagje vrij en maandag en dinsdag de meesterproef in Purmeryn, onder het toeziend oog van een keur aan BV'ers (Bekende Volendammers).
Mijn avonturen bij de Slimste staan op de Nieuwspagina. Je mag maar maximaal 6 keer meedoen, dus ik beloof bij deze: als ik maandag overleef kom ik dinsdag in Volendams kostuum.

7 oktober EL- EN PALINGVISSERS


Jan Keizer kon er maandag vanwege familieomstandigheden niet bij zijn, maar Piet Veerman, Annie Schilder en Simon van Nick waren present, en ook RTL Boulevard kwam langs voor een positief flitsje. Ik heb een lekker gevoel overgehouden aan die twee dagen Purmaryn. Vrijdag in Tiel begint de tournee echt. Spelen zonder stress en de groei is er nog lang niet uit.
Intussen meldde ik me vanmorgen alweer vroeg bij de perspresentatie van Vis-project 2, All Shook up/Love me Tender, waarvan hier de groepsfoto. Wordt vervolgd!

 

9 oktober EEN FIETS IS GEEN AUTO

Vanmorgen begon met een advertentie te maken voor het Parool, want we moeten toch even proberen de Kleine Komedie vol te krijgen. Daarna de vele recensies nog eens nagelezen op de mooie zinnen, want je kijkt altijd eerst naar de kritische. Over Bill met zijn 'machtige stem en podiumallure' (Volkskrant). De "even speelse als doeltreffende bewerking van al die beroemde operapartituren voor het ensemble onder leiding van Jakob Klaasse" (GPD). Ook de loftuitingen voor de vertaler zijn niet van de lucht: 'begenadigd' (Telegraaf), 'zonder twijfel een van de beste her/vertalers' (Volkskrant) ' 'Vol esprit en sprankelend, alsof het altijd al zo heeft geklonken" NRC. En Hans Visser van de GPD merkte op: "Wat een heerlijk brokje lef, bijvoorbeeld om Isoldes Liebestod van Wagner in te zetten."
Zo, en dan nu eens het voordrachtsformulier voor de Musical Awards invullen. Wat dacht je van Bill van Dijk als mannelijke hoofdrol in een kleine musical? Want nee, we zijn niet de nieuwe Ciske de Rat. Een fiets is geen auto. Maar wel degelijk een vervoersmiddel. En een prettige ook!

 

16 oktober 'AMSTERDAMSE' PREMIERE

Geweldige krant, dat Parool. Als beloning voor medewerking aan de jaarlijkse hitclub-avondjes in Paradiso krijgen de artiesten advertentieruimte aangeboden. Dit weekend zag ik advertenties voor Rick de Leeuw, Fré Spigt en de Palingvissers, iets wat we normaal niet kunnen betalen. Het zit zondag nog niet vol, wat me wel verbaast. Maar er zijn in de hoofdstad veel laatste momentgangers, dus wie weet. Woensdag in Alphen en gisteren in Valkenswaardlekker gespeeld, en je voelt dat het publiek goed meegaat in onze bijzondere, wonderlijke voorstelling. Die nog elke dag groeit, want ja, het is een leuke kreet 'aria's zijn ook maar gewoon liedjes', maar zo gewoon om te zingen zijn ze allerminst. Eerst eerst ben je blij als je die noten alleen al haalt, maar dan begint het eigenlijk pas. Wordt vervolgd!

 

19 oktober "O, O DEN HAAG"

Met een warme (ont)vangst in de Kleine Komedie de week afgesloten. Sinds de première al 3200 bezoekers, dat is gemiddeld 360 per avond. Dat is prima voor een productie als de onze. Donderdag in Velsen en vrijdag in Hoofddorp loopt ook goed, maar o, o, zaterdag in Diligentia zitten er een krappe 100, en wat moet ik daar nou weer op verzinnen. Een van de mooiste theaters in Nederland, en het publiek wat er zit is altijd erg leuk, maar dit is een beetje weinig. En we staan er nog op eigen risico ook, dus dat kost vader centjes. Ik heb al een pakketje flyers naar de vrienden van het Bach Residentie Orkest gestuurd, maar er moet toch meer te verzinnen zijn. Een melding op de hyves van Di-Rect misschien? Radio West? Op de markt gaan staan met flyers? Ah, Daan roept. Eerst maar eens een boterhammetje. En ik vraag vanavond als toetje Haagse Bluf, dan kom ik vanzelf op een goed idee! En lezende Hagenezen, tot zaterdag. We gaan er iets moois van maken!

vr 23 Oktober "PALINGBOEKJE"

"Heeft u de teksten ook?" Er hoeft maar een iemand zoiets na afloop te vragen en vader zit al weer achter zijn laptop. Het was nog een heel werk om het Palingvissersscript bij te werken, want ook al is er in de tekst practisch niets veranderd, in het originele werkscript zat nog wel van alles aan regieaanwijzingen waar we tijdens de repetities vanaf zijn gestapt. Maar goed, nu hebben we een lief boekje van 60 pagina's met script en liedteksten en nog wat meer. Verkopen we na afloop voor 7,- Euro los of 5,- in combinatie met de cd. Ze kosten ongeveer 4,- om ze te maken dus die winstmarge van 1,- euro zal niemand me ontzeggen. Als ik iedereen van de cast er eentje geef, moet ik er al weer 40 verkopen om quitte te draaien. Ajawaja, wat maakt het uit. Veel energie gekregen van gisteren in Velsen, vanavond Hoofddorp, morgen Den Haag. Drie prachtige zalen, wat een fijn baantje is het artiestzijn toch!

 

Zo 1 november: Van Noord naar Zuid

De warme tobbe in ons vakantiehuisje in Wilhelminaoord, een van de Drentse Veenkolonies, waar we met het gezin bivakkeerden terwijl vader 's avonds het noorden afstroopte. Donderdag Drachten, vrijdag Emmen en zaterdag Hoogezand-Sappemeer. Overdag hebben we onder andere zeemuseum (muzeeum) Miramar bezocht, het Koloniemuseum en de School in Bos en veel bijgeleerd over de stichting van deze kolonies anderhalve eeuw geleden door Johannes van den Bosch en zijn Maatschappij van Weldadigheid . Vanmorgen met ondersteuning van drie uur lang heerlijke begrafenisliederen bij Jacques 'Sandwich' Klöters weer naar Ossendrecht gereden, waar ik nu de boekhouding zit te doen, om zometeen door te rijden naar Sittard voor de Palingvissers in de Schouwburg daar. 'Never a dull moment', zou mijn vader zeggen!

Do 5 November: ALL SHOOK UP!

Terwijl de Palingvissers lekker doordraaien (550 man in Amersfoort gisteren in prima sfeer vóór, op en achter het podium) heeft in Dronten de cast van All Shook Up/Love me Tender de repetitieperiode afgerond en speelt vanavond voor het eerst met publiek. Ik heb dinsdag een doorloop gezien met alles erop en eraan en werd daar bijzonder vrolijk van. Hij is toch weer heel anders dan de andere in het genre, leuk, geestig, lekker gezongen, gedanst en geacteerd, en alles onder een vertrouwde knipoog van aartsvaders Shakespeare en Elvis. René van Kooten is een weergaloze Chad en Brigitte Heitzer zet haar dubbelrol als Natalie en Ed zo leuk neer, dat je als toeschouwer onmiddellijk voor lief neemt dat Chad niet doorheeft dat zij hij is. Tommy Christiaan en Cinthia de Neef maken een hartveroverend kalverliefdeskoppeltje, Fred Butter en Erica Yong maken een mooi poten deksel op leeftijd, Gemma van Eck en Harry Slinger fietsen er vrolijk doorheen als pretbedervers en zoals het hoort in een stuk, twee fijne buitenbeentjes voor het script, Daniëlle Veneman als de wulpse museumdirectrice en een glanzende Joey Schalker als de kneus Dennis. Geweldig decor, belichting, aankleding, lekker tempo in het stuk, en de toneeltekst van Pieter van de Waterbeemd loopt niet alleen op papier als een trein. Ik weet zeker dat er heel veel gelachen gaat worden. En als u er naar vraagt: nou en of, ik was heel blij hoe mijn liedvertalingen uit de diverse monden kwamen. Ik kon zelfs vrijwel alles verstaan!
Tijdens de productievergadering na afloop onder leiding van topregisseuse Carline Brouwer keek ik toch even mijn ogen uit, zo'n enorme ploeg aan creatives en producers, elk onderdeel vertegenwoordigd door een of twee personen, voertaal Engels onder andere vanwege de Amerikaanse choreograaf. Heel, heel, heel benieuwd wat er allemaal van gaat komen. "Ik ben smoor, oeh, het fokt me op!"

VRIJDAG 13 Nov: "BRAVO vooor PALINGVISSERS"

"Bravo! Bravo! Bis! Bis! Bis!" Zo klonk het gisteren meteen na de fatale black-out in de Rijswijkse Schouwburg, en alsof de stoelen onder stroom waren gezet, sprong het 400koppig publiek op. Het ging dan ook wel erg lekker. Een mooie start voor de tweede helft van de tour, want dit was nummer 28 van de 54, zodat we nu alweer over de helft zijn.
Elke avond voor ik op moet, is het weer even spannend, want dat voelen we allemaal, het is een breekbare voorstelling, en als wij de juiste toon niet treffen of de zaal zeilt niet met ons mee, is het klunen. Inmiddels zijn de beoogde 15.000 kaarten verkocht voor 54 voorstellingen, en dan tel ik de kleinere try-out zalen mee. Daarmee is de tour nu al geslaagd, en gaat het plan door voor een waardige afsluitfeest, een Palingwrapparty in poptempel Paradiso, maandag 18 januari. We zingen daar alle aria's nog een keer in kostuum maar zonder het toneelstuk, met Zoer als MC. En als de stemming er goed inzit mogen de pakken uit en pakken we uit met wat andere klassiekers als Lola, Help! en wie weet een gezamenlijk Op al wat was! Gasten o.a. Volendammer Specs Hildebrand, An + Jans Jan van der Meij en nieuwe Berini Bob Fosko. Meer details over Kaartverkoop tegen die tijd via de Speellijst.

 

ZONDAG 15 nov: JR is gek geworden.

Typisch Jan Rot. Krijg je overal complimenten over je hertalingen, 'vaak sterker dan het origineel' las ik ergens, ben ik in een nieuwe, letterlijke fase. Met behoud van alles wat ik nu weet over klank, binnenrijm en alliteratie proberen ook de originele strekking te bewaren. Het is allemaal de schuld van Mahler. Omdat het Lied van de Aarde erom schreeuwde zoveel mogelijk dezelfde woorden op dezelfde plaats te houden, letterlijk te vertalen dus – wat beter kon dan anders want het ding rijmt niet – raak ik bij terugluistering zelf ook betoverd dat je vergeet dat het vertaald is.
Ik ben nu al weer een paar weken bezig met de Toverfluit van Mozart, (die ik als 'Nieuwe Toverfluit' al een keer van een compleet ander libretto heb voorzien, met de priestertempel als nichtentent en de moor Monostatos als gefrustreerde tweede tenor, maar dat was geweldig als VPRO hoorspel. Een theaterproductie is wellicht wat wild.) En daarbij, Die Zauberflöte is nu zo vaak bewerkt, hertaald en omgesmeed, dat het ook aardig is om weer eens te kijken wat er echt staat, inclusief script en originele regieaanwijzingen. Het merkwaardige is wel, dat op die manier tijdens het vertalen een boel moderne woorden en uitdrukkingen niet meer passen, en de drang is groot om in dit geval ook weer eens wat ouder Nederlandsch te doen herleven, met woorden als dageraad, altoos, schielijk en bijkans, en zonder schaamte weder op neder te laten rijmen. Maar dat kon nog wel eens een probleem opleveren met mijn meisje, die dan al snel besluit: "Mij ben je kwijt." (Als luisteraar dan). En ik weet natuurlijk dat ik eerder al bij Winterreis, Dichtersliefde en Vrouwenliefde op deze weg ben doodgelopen. Enfin, beter ten hele gedwaald dan ten halve gekeerd en wie weet wijscht Den Tooverfluit mij de weg! PS: Deze hele week All shook up in Breda, en zondag premiere. Woensdag staan we naast ze in de middenzaal, wat wel vreemd zal zijn in de artiestenfoyer!

Dinsdag 17: De Slimste Op=Op

Ik wist het natuurlijk al een tijdje, maar nu weten de kijkers het ook. Deze tweede dag van de finaleweek viel voor meneer Rot het doek. Bij "Wat weet je van Leonardo da Vinci?" de Mona Lisa vergeten is erg, maar 2000 films in de kast en 9 secondes over en op de vraag naar de vijf bestverdienende actrices van dit moment niet een naam kunnen noemen, tsja... Vanaf de bank roep je dan meteen Cameron Diaz en Angelina Jolie en ben je een ronde verder, maar de buis is thuis niet. Daarvoor al teveel punten laten liggen. Op = op zeggen we dan maar. In de auto terug naar huis moest ik denken aan het Nederlands Elftal, dat er in kwartfinales ook altijd uitflikkert, omdat ze halverwege het geloof verliezen. Knokken tot de laatste seconde, mensen. Ik heb me prima vermaakt en er ook weer een boel van geleerd. Niet alleen trivia en belangrijke dingen, maar ook qua zelfkennis. Maar wat een spannend spelletje, zeg, en ik verheug me er al op om vanaf de bank de laatste twee te bekijken. Want vanaf de bank, ja, dan is het zo moeilijk niet. :-)
Klik hier voor het hele verslag.

 

----------------- ANDERE SEIZOENEN:

 

Janshoek juli 2010 tot nu (omgekeerd chronlogisch)
Janshoek juni 2009-juli 2010 (omgekeerd chronlogisch)
Janshoek juni 2008-juli 2009 (omgekeerd chronlogisch)
Janshoek juli 2007-juni 2008 (omgekeerd chronlogisch)
Janshoek jan-juli 2007 (omgekeerd chronologisch)
Janshoek juni-dec 2006 (omgekeerd chronologisch)

Logboek Mattheus. (Janshoek mrt/april 2006 chronologisch)


Janshoek mrt-juli 2005 (chronologisch)

Janshoek aug-sep 2005 (chronologisch)

Dagboek nachtlied aug-jan 2006 (chronologisch)

 
 
sluiproute naar google