VAN SEPTEMBER 2009 t/m half januari 2010: DE PALINGVISSERS!
Klik hier voor speellijst .................................Klik hier voor downloaden foto's op hoge resolutie

KLIK HIER VOOR DE SCENEFOTO'S!

 

Dit mag u niet missen! De grootste opera-krakers bewerkt tot een oer-Hollandse musical die zich afspeelt in Volendam. Een klapper van de makers van An + Jan en Nachtlied.
BILL VAN DIJK en JAN ROT zijn de gezworen vrienden Naatje en Zoer. ASTRID NIJGH is de tragische Leila en MARJOLEIN MEIJERS is Mimi, het nieuwe meisje op de trap. Tegen een oer-Hollands decor ontrolt zich een tragikomisch verhaal over twee vrienden die ooit verliefd werden op dezelfde vrouw. Met veel humor, vaart en ronduit geweldige muziek. Want onder het motto ‘aria’s zijn ook maar liedjes’ zijn de mooiste operahits geplukt, vertaald en in het verhaal gepast. Zo werd Figaro, de barbier van Sevilla omgeschoold tot palingboer, heet ‘Donna e mobile’ nu ‘Dames die doen maar wat’ en vinden we het gekwinkeleer van de Koningin van de Nacht terug als Koningin van de Lach. Natuurlijk ontbreekt ook het beroemde duet uit de Parelvissers niet.
Topmuzikanten Onno en Walter Kuipers staan met maestro JAKOB KLAASSE op het podium en spelen mee als Tol, Tuyp en Zwarthoed. Met Sandra Mirabal als Vrouw Antje en Hans Zilver als Hansje Brinker. De regie is in de ervaren handen van EDDY HABBEMA. Een kleine musical met grote potentie!

BILL VAN DIJK als NAATJE en JAN ROT als ZOER

ASTRID NIJGH als LEILA en MARJOLEIN als MIMI

SANDRA MIRABAL ALS VROUW ANTJE en
HANS ZILVER als HANSJE BRINKER

ONNO en WALTER KUIPERS als TOL & TUYP en JAKOB KLAASSE als ZWARTHOED

EXTRA'S

Klik hier alle titels en de setlijst

IDEE & CAST

In 2005 toerden Jan Rot, Bill van Dijk en Astrid Nijgh met Nachtlied, een verzameling kek vertaalde hits die zich afspeelden in de nacht. Dit deden zij samen met topmuzikanten Jakob Klaasse en Sandra Mirabal en het verlegen talent Hans Zilver. Tijdens het 50e verjaardagsfeestje van Jan Rot in Carr leverde de ploeg van Nachtlied een dampende bijdrage, en klonk de roep om iets nieuws. Dat werd de Palingvissers, aangevuld met An + Jans Marjolein Meijers en haar kompanen Onno en Walter Kuipers.
Het draait in de Palingvissers natuurlijk in de eerste plaats om die geweldige aria's, die niet alleen in tekst maar ook in muziek en uitvoering zijn vertaald naar nu. Geen groot orkest, dus alles verstaanbaar, en geen gegalm en gegil, maar 'gewoon' gezongen.
Maar 'gewoon' wordt het allerminst. Want de verzamelde aria's geven een nieuw verhaal, vol passie, even hilarisch als hartverscheurend. De cast staat niet als zichzelf op het podium, maar geeft invulling aan een clubje gewone mensen die met elkaar de kop boven water proberen te houden in 'Het Catshuis', een toeristische attractie in Volendam, waar niet alleen wordt gemusiceerd, paling gerookt en pijp gestoken, maar ook gelachen, gehuild, ruzie gemaakt en vrede gesloten. En u voelt 'm al, met een keus uit zoveel sterfaria's haalt niet iedereen het einde...

Wie op de website van BILL VAN DIJK zijn cv opzoekt zal het duizelen. Wat een man in 40 jaar niet bij elkaar kan spelen! Grote rollen als Cyrano en de regelaar in Miss Saigon, wisselde hij af met intiemere producties, als Nilsson en Little shop of horrors.
Tot zijn laatste wapenfeiten behoren de rol van blinde zeeman in de Batavia en die van de gemene Grimaldini in Pinokkio, goed voor een Musical Award nominatie als beste mannelijke hoofdrol 2008. In 'De Palingvissers' speelt Bill de rol van Naatje. Een ogenschijnlijk vrolijke flierefluiter, helaas dwarsgezeten door een morsdood huwelijk met zijn voormalige droomprinses Leila (Nijgh). Gelukkig is er Mimi, het nieuwe meisje op de trap. Helaas gaat ze niet op zijn avances in. "Dames die doen maar wat," schampt hij op de wijs van 'La Donna è mobile', lijflied van de rokkenjagende graaf uit Verdi's Rigoletto.

In 2007 verraste Jan Rot vriend en vijand met zijn rol van Arent in de hitmusical Doe Maar. Hij werd hiervoor geëerd met een Musical Award nominatie. Ook zijn rol in de Palingvissers lijkt hem op het lange lijf geschreven, in kostuum en op klompen wordt hij Zoer de Palingboer. Zoer is al zijn leven lang de boezemvriend van Naatje, maar dat hun gezamenlijke liefde Leila toen niet voor hem koos, steekt nog steeds. Zeker omdat Naatje haar niet gelukkig maakt. Gelukkig heeft hij zijn werk: 'Paling, de parel van Volendam' klinkt het op Largo al factotum, het beroemde Figarolied uit Rossini's Barbier van Sevilla.

Wie de naam Astrid Nijgh hoort, denkt aan 'Ik doe wat ik doe', en vervolgens aan die bruindonkere en dwingende lage stem, waarmee ze onlangs nog de theaters verwarmde tijdens haar tournee 'Tegen het Lijf'. Astrid heeft daarbij een droogkomisch talent en kan bovendien goed acteren, wat ze bewees tijdens de intieme musical 'Een schitterende jongen.' Alles uitstekend inzetbaar voor de rol van de tragische Leila, een vrouw die haar leven vreugdeloos leeft, met een man die haar haat, een aanbidder die ze niet wil en werk dat haar geen uitdaging biedt."Liefde is een verliefde vlinder, je ziet haar dans, maar vangt haar niet", zingt ze op de Habanera, uit de Carmen van Bizet.

Hans Zilver maakte twee schitterende cd's met eigen liedjes, en speelde in diverse theatervoorstellingen. Als het 'verlegen talent' was hij een van de verrassingen in Nachtlied. In De Palingvissers speelt hij de zoon van Naatje en Leila, die tegen zijn zin als 'Hansje Brinker' toeristen moet rondleiden in het winkeltje van zijn ouders. Voor hem is o.a. de aria "U kan het weten", origineel Voi si chapete waarmee de jonge Cherubino in Mozarts Le Nozze di Figaro zijn ontwakend pubergemoed lucht.

Marjolein Meijers is niet alleen de An van An + Jan, maar vooral ook Annie van de Berini's, voorjaar 2010 te zien in een doorstart met Bob Fosko als nieuwe Harrie. Maar ook speelde zij de toegewijde echtgenote van Frits Lambrechts in de bekroonde film 'Sloophamer'. In de Palingvissers speelt zij een Rotterdamse kunstenares, enigszins verdwaald in het Volendamse combo om de huur te betalen. "Hier zegt iedereen Mimi, maar mijn naam is..." stelt zij zich voor op de noten van Mimi's introductie uit La Bohème van Puccini. De kenner prevelt onmiddellijk "Lucia", maar nee, zo letterlijk is het nou ook weer niet vertaald.

Sandra Mirabal is een Cubaanse zangeres en klarinettist die sinds een paar jaar in Nederland woont. Met haar partner Jakob Klaasse maakte zij o.a. twee cd's met muziek uit Cuba en Haïti. Ze was al eerder te zien in Nachtlied en de Kerstshows van An + Jan. In de Palingvissers speelt zij een allochtoonse vrouw, vanwege een werkverschaffingssubsidie van harte welkom in het armlastige Catshuis, waar haar functioneren als Vrouw Antje wordt gehinderd doordat ze de taal niet beheerst. De Koningin van de Nacht uit de Toverfluit, wordt dan ook onherstelbaar verbouwd tot Koningin van de lach.

De naam Jakob Klaasse is als producer, arrangeur en muzikant te vinden in de creditlines van ontelbare Nederlandse producties. Zo was hij onder andere muzikaal leider bij Bram Vermeulen & de Toekomst, Magnificent Seven en Boudewijn de Groot. Hij speelde zowel bij de echte Doe Maar als in de popmusical. In de Palingvissers speelt hij Zwarthoed, op zijn verzoek een zwijgende rol. Wel zal hij zijn trompet uit de kast halen voor de Triomfmars uit Verdi's Aïda.

Onno Kuipers en Walter Kuipers zijn niet alleen broers, ze delen hun muzikale genen. Onno op de accordeon, Walter op viool en mandoline. Als gerespecteerde krachten in de folk, cajun en countryhoek, staan ze garant voor een andere invulling van de klassieke meesterwerken in de Palingvissers. Zingen doen ze gelukkig niet, maar als Tol & Tuyp, een Volendamse variant op Jansen en Janssen, voorzien ze de verwikkelingen in het Catshuis van droog commentaar. En wagen zich aan een dansje tijdens Dolverliefde Liefdesnacht, de Belle Nuit uit Hoffmans Vertellingen van Offenbach.

CREATIVES & CREW:

Eddy Habbema heeft als regisseur een schat van muziekproducties op zijn naam. Van Godspell, Een kannibaal als jij en ik, via De Jantjes, Titanic en Elisabeth, naar de recente versie van Piaf. En vergeet Cyrano niet, waar hij al uitgebreid met Bill van Dijk werkte. Aan Eddy de taak om deze negen buitenbeentjes en het muziekboek van de grootste opera's aller tijden tot een coherent geheel te smeden. En dat gaat hem lukken.

Jan Rot ontwikkelt zich in snel tempo tot een van de meest gevraagde liedvertalers van Nederland. Met o.a. Di-rect doet Tommy, de liedjes voor de musical Hair, en hitvertalingen voor mensen als Rob de Nijs, Jan Keizer en Karin Bloemen. Maar ook als vertaler van klassieke muziek oogstte hij bewondering en succes voor zijn bewerking van Bachs Mattheuspassie, het Hollands Requiem (voorheen Deutsches) van Brahms en liederen van Schubert, Schumann en Mahler. En natuurlijk zijn eigen pretproject An + Jan, met Marjolein Meijers, recentelijk in de weer met het mooiste uit de Top 100 aller tijden
Voor de Palingvissers vertaalde Jan Rot niet alleen de aria's maar schreef hij ook het tragi-komische script. Inclusief zijn eigen rol als Zoer. Om niet te egomaan te lijken staat op het affiche qua schrijvers alleen: "Van de makers van An & Jan en Nachtlied!"

Choreograaf en decorontwerper worden later bekend gemaakt.

Alex Leerentveld was de licht en geluidsman voor Nachtlied en ook de recente tournees van An + Jan staat hij achter de knoppen. Met zijn eigen bedrijf Stage-right zet hij zich met hart en ziel in voor zijn producties, en gaat straks vol energie de Palingklus aan van negen man met zenders en een mix van akoestisch dominante instrumenten als piano, accordeon, contrabas, klarinet, viool en mandoline.