"Jan Rot is op dit moment misschien wel de beste tekstdichter van Nederland. Die taal lijkt van elastiek, zeg. Hij maakt het onmogelijke mogelijk. Zijn nieuwe album is verreweg het beste wat ie ooit heeft gemaakt, het heet ‘Magistraal’ en daar is geen woord te veel bij gezegd...” Frits Spits in de Taalstaat op Radio 1.
Eerder noemde hij Jan op tv al ‘de Koning van de hertaling’ en Magistraal ‘de beste Nederlandstalige cd die ik in in tijden heb gehoord.’

BIO KORT

Jan Rot (62) is een Nederlandse zanger, vertaler en liedjesschrijver. Inmiddels al veertig jaar prof, vanaf zijn eerste band Streetbeats en debuuthitje Counting Sheep (1982) tot zijn huidige theatersolo’s. Op zijn cv inmiddels 24 albums onder eigen naam en 10 als mede-hoofdartiest, meer dan 800 liedjes, teksten en vertalingen voor zichzelf en anderen als Rob de Nijs, Boudewijn de Groot en Henny Vrienten. Hij vertaalde musicals als Hair, Tommy en Jersey Boys, speelde in de bekroonde musicals Doe Maar en Chez Brood, en kreeg Pasen 2006 een gouden plaat voor zijn hertaling van Bachs Mattheuspassie door het Residentie Orkest. In 2016 won hij met 'Stel dat het zou kunnen...' de Annie MG Schmidtprijs voor het beste theaterlied van dat jaar, het jaar erop werd hij genomineerd. ‘Elke dag 10 teksten lezen en je bent maanden gelukkig,’ schreef de Volkskrant over zijn tekstbundel #Stopdetijd. Ook was hij lang columnist bij onder andere Oor, Nieuwe Revu, Zin en Avenue, schreef boeken en presenteerde diverse radio en tv-programma's. Nieuwe parel op zijn cv: Jan verzorgt de vertaling van musical Hello, Dolly! met Simone Kleinsma en Paul de Leeuw, die februari 2020 in première gaat.

Jan Rot werd geboren op kerstnacht 1957 in Makassar, Indonesië en woont tegenwoordig met vrouw en vier kinderen in Rotterdam.

 

BIO LANGER

Het Popinstituut noemt hem ‘Een van de meeste interessante figuren uit Nederlandstalige muziek.’ In zijn optredens ‘komen het beste van muziek, poëzie en Jan Rot samen’ schreef het Parool. De Volkskrant sprak van ‘Virtuoos zanger, hartverwarmend theater.’
Muziekkrant OOR noemde hem ooit ‘zo niet de beste dan toch de meest veelzijdige songsmid van ons land’. Het NRC roemde hem recenter meestervertaler onder het kopje 'Jan Rots perfect vertaalde liedjes' en ook de Telegraaf was duidelijk: 'Een van de beste, zo niet de beste liedvertaler van ons land'.

Liefde voor muziek en de drang jezelf steeds opnieuw uit te vinden, dat drijft zanger Jan Rot.
Najaar 1977 begon zijn carrière met zijn eerste eigen band, de Groningse Streetbeats. "Zeker van frontman Jan Rot zullen we in de toekomst meer gaan horen," voorspelde de eerste recensie. De Streetbeats werden gezien als een van de troeven in het Groninger Springtij, maar toen september 79 hun album 'Boys & Girls' verscheen, alle liedjes waren van Jans hand, dook Nederland in een crisis en zakte het popklimaat in.
Jan verhuisde naar Amsterdam en begon Ratata, waarmee hij drie singles maakte.
In 1982 verscheen zijn solodebuut: Single, en met drie opeenvolgende hitjes Counting Sheep, Bobby Roger & Eileen en Koh-I-Noor plus een flinke tournee samen met Fay Lovsky en begeleid door de voormalige Toekomst van Bram Vermeulen vestigde hij zijn naam.
In 1984 volgde het album Rot & Roll met de broers Martin en Roy Bakker en onder meer een lange tournee in het voorprogramma van Golden Earring.
In 1987 verscheen nog Rot, Warm & Tender, waarop Jan practisch alles zelf bespeelde, maar ondanks prachtige kritieken was de verkoop minimaal. Zo werd de ironische subtitel '24 Jan Rot fans can't be wrong' de realiteit.

Begin jaren negentig schakelde hij over naar het Nederlands als zangtaal, en maakte de overstap van het popcircuit naar het theater. Met opeenvolgende albums en theaterprogramma's bouwde hij een eigen sfeer en publiek op. Boudewijn de Groot roemt nog steeds 'Schout bij Nacht' als een van de mooiste Nederlandse albums ooit gemaakt. De tweede helft van de jaren '90 ontdekte Jan de lol van liedjes vertalen, speelde voorstellingen met anderen en startte met het persoonlijke 'Meisjes' zowel op cd als op de planken de zoektocht naar 'de vrouw voor de rest van mijn leven.'

Al bij de eerste try-out zat Dame Daan in de zaal, al zou het nog een jaar duren voor de droom uitkwam. Ze trouwden, kregen een dochter en verhuisden van Amsterdam naar een fraaie burgemeesterswoning in het Brabantse dorpje Ossendrecht. Eigen nummers schreef hij nog nauwelijks, maar des te meer werd hij ‘zanger en vertaler van meesterwerken’, zowel van pop als van klassiek. Zijn vertalingen werden gezongen door o.a. Rob de Nijs, Anneke Grönloh, Karin Bloemen en Bløf, hij stond aan de basis van Di-rect doet Tommy, leverde liedvertalingen voor Hair en Joop van den Ende musicals All Shook Up, Love Story en Jersey Boys. En hij bracht ze zelf, onder eigen naam of met projecten als Nachtlied, An + Jan en de Palingvissers.

Ook behaalde hij opvallende successen als vertaler van klassiek in het Nederlands, zoals in mei 2011 diverse Mahlerprojecten, maar eerder al met werken van Brahms (Een Hollands Requiem) , Schubert en Schumann en natuurlijk de Mattheuspassie van Bach, dé Paashit van 2006.
April 2011 verscheen de kloeke bundel Meesterwerk met bijna 400 pagina's klassieke muziekteksten in het Nederlands.

Sinds 2011 presenteert Jan Rot zich weer meer als soloartiest. Na het 'gelukkig getrouwd'-project "Ik hou van Jou!" met naast vertaalde liefdeshits van o.a. Dolly Parton, Eric Clapton en de Beach Boys ook weer autobiografische verhalen en eigen nummers in seizoen 2011-2012 volgde mei 2012 in een uitverkocht Carré de aftrap voor 'De Grote Jan Rot show' , waarbij bevriende gasten als Rob de Nijs, Henkjan Smits, Lenette van Dongen, Henk Westbroek, Marco Bakker en de complete Di-rect diverse vertalingen van Jan brachten. Speciale gast ook Blue Diamond Riem de Wolff met wie Jan in duet een Nederlandse versie van Ramona zong. Een studio-opname daarvan verscheen ook op de cd 'Nummerrr 1!!!', behorend bij de gelijknamige theatertournee 13-14, vol bijzondere nummer 1 hits van Vous permettez monsieur, Green green grass of home en Unchained melody tot moderne klassiekers van REM, Bruce Springsteen en Police, uiteraard alles in vertaling.

Seizoen 2014-2015 trok Jan langs de theaters met "Kampvuur" - inderdaad, met krakers als Blowin in the wind, Donna Donna en House of the rising sun in kek Nederlands. De eerste helft van de tour solo, en in april en mei met oude strijdmakkers Jan van der Meij en Marjolein Meijers die ook meespeelden op de bijbehorende cd.

Januari 2015 was er de derde Rotavond in Carré, in het teken van de tachtigste geboortedag van Elvis Presley, de King & Wij, met prachtige gasten als Freek de Jonge, Fré Spigt, Ron Brandsteder, Angela Groothuizen, Lucky Fonz III, René van Kooten, Charly Luske, Joost Belinfante, Claudia de Breij en als surprisegast Danny Mirror (I remember Elvis Presley).

Maart 2015 was het tweede seizoen voor Jans samenwerking met Tango Extremo en Pearl Jozefzoon in een bewerking van de Mattheuspassie waarbij hij o.a. de rol van verteller (gesproken) op zich nam. 28 dagen nonstop!!

Eind augustus 2015 startte het nieuwe programma "Jong & Veelbelovend", waarin Jan terugkeerde naar zijn jaren zeventig. Ook op de gelijknamige cd is de mix te horen van nieuwe eigen liedjes en vertalingen van krakers uit die tijd. Na de zomer 2016 vervolgde de tour. Maar eerst ging
februari 2016 "Chez Brood" in première, de Rock & Roll theatertrip over Hollands grootste poplegende, met o.a. Stefan Rokebrand als Herman, Owen Schumacher als Bart Chabot, Tibor Lukacs als Jules Deelder en Jan als pianist en bandleider. De tour liep tot juni 2016.

Begin maart werd bekend dat Jans lied over zijn moeder werd genomineerd voor de Annie Mg Schmidtprijs. Op 10 april volgde de uitslag: 'Stel dat het zou kunnen...' werd verkozen tot Beste theaterlied van 2015.

Met de jongens van de Chez Brood band nam hij in juni een cd op met vooral bewerkte eigen liedjes uit de jaren 70 en 80, die alleen op demo stonden, onder de titel #stopdetijd. De plaat sluit af met Jans versie van My Way. Eind september verscheen onder dezelfde titel #stopdetijd de definitieve tekstbundel tot daartoe.

Jan speelde Jong & Veelbelovend nog t/m februari 2017. Bij de nieuwe uitreiking van de Annie MG Schmidtprijs was Jan opnieuw genomineerd, nu voor het lied Solidariteit.

Half april begon de tournee voor Vakantiealbum met Marjolein Meijers. In de zomer was hij op de Parade te zien met actrice Edda Barends in de voorstelling 'U bent mijn moeder', gebaseerd op de theatermonoloog van Joop Admiraal. 'Een Pareltje' schreef Trouw, en Hein Janssen roemde in opnieuw de Volkskrant Jans toneelspel 'bijna laconiek naturel'.

Vanaf oktober 2017 speelde Jan de theatersolo 'Seks & Drugs & Rot & Roll' over zijn jaren 80. Daarbij begon zijn serie 'Rotavond' in theater Walhalla in zijn nieuwe woonplaats Rotterdam, die nog steeds doorloopt, elke laatste donderdag van de maand. 

Op 3 december 2017 vierde hij met Grote Gasten alvast zijn 60e verjaardag in Carré. Het thema van deze Vierde Rotavond in de Amsterdamse tempel was 'Rockers in Holland' en gastzangers bij deze editie waren oa Fay Lovsky, Dave von Raven, Kaz Lux, Henk Hofstede, Owen Schumacher, 'Herman Brood' Stefan Rokebrand, Erik van Muiswinkel, Lois Lane en eregast Jan de Hont.

Seks & Drugs liep tot eind mei 2018, in de lijdensweken was Jan opnieuw verteller in de Mattheuspassie met Tango Extremo.

Nieuw hoogtepunt dat voorjaar was de cd 'Magistraal' met de Jan Rotband. Zie het lovende commentaar van Frits Spits bovenaan. Najaar 2018 ging de Jan Rotband op tour met 'Het Beste'onder het vrolijke motto: Het beste van Jan Rot? Dat moet wel heel goed zijn!'

Na de dernière op 29-mei 2019, ging Jan weer alleen verder en in volle vaart terug naar de Jaren 90, met boek, cd en nieuw theaterprogramma, allemaal onder de titel O ja!

Die tour loopt nog tot en met juni 2020.